Nyheter

Konteinerbåt gikk på grunn på Hvaler

Skip lekker olje i nasjonalpark.

Olje fra det havarerte skipet Godafoss nådde fredag formiddag land på Akerøya i øygruppa Hvaler, opplyser Kystverket.

Kystverket la natt til fredag ut oljelenser rundt det havarerte islandske konteinerskipet i skjærgården i Hvaler.
Ved 6-tiden fredag morgen jobbet mannskapene med å legge en ekstra lensering rundt havaristen. Sjøfartsdirektoratet gikk samtidig om bord for å sjekke skadeomfanget.

SE BILDENE: Kontainerskip på grunn i nasjonalpark

Konteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom de to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede skipet gikk på grunn om lag 100 meter fra land. Ingen av de 14 personene om bord ble skadd.
Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Lekkasjene kommer fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver, men det er usikkert om tankene er fulle. Bunkerstankene om bord har en kapasitet på 800 tonn.
Østfolds interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA Østfold) etablerte seg natt til fredag på Skipstad på Asmaløy. Ved midnatt overtok Kystverket aksjonen på vegne av staten.

LES MER: Miljøvernere frykter miljøkatastrofe etter forlis

Pumper opp olje. Slepebåten BB Balder ankom havaristedet ved 23.30-tiden torsdag.
Kystverket mobiliserte KV Nornen, KV Harstad, Oljevern 03 og slepebåten BB Connector. Slepebåten var ventet framme fredag morgen klokken 8, mens de øvrige skipene er ventet til stedet i løpet av formiddagen.
Også svensk kystvakt bidrar. Tidlig fredag morgen var de på plass med oljevernfartøyet KVB 050, som har 400 meter lenser om bord. Mannskapet på det svenske fartøyet begynte tidlig fredag morgen med å pumpe opp olje fra det grunnstøtte skipet, melder NRK.

LES MER: Oljesøl i Stoltenbergs ferieparadis

Oljeflak. Godafoss hadde natt til fredag slagside på rundt 7 grader, og lå ifølge Kystverket stabilt på et skjær.
Det var observert en oljestripe 2,5 nautiske mil vest/sørvest for fartøyet. Oljen ser foreløpig ut til å gå til havs på grunn av vind- og strømforhold. Det er lite sjøgang i området, og været er fint.

LES MER: Tusenvis av fugl skadet etter Full City-forliset

Høy fart. Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge har lenge fryktet at det skulle skje en ulykke i nasjonalparken.
– Det er trist og helt forferdelig. Men ikke uventet. Vi satt faktisk og diskuterte oljeberedskapen i kommunestyret torsdag kveld. Fem minutter senere fikk vi melding om katastrofen. Det var som å få døra rett i trynet, sier Borge til NRK.
Årsaken til ulykken var fredag morgen ikke kjent, men Fredriksstad Blad skriver at kapteinen på Godafoss økte farten kraftig etter at losen forlot skipet klokken 19.45 torsdag.
– Så lenge losen var om bord, holdt skipet en fart på 7,2 knop. Da losen forlot skipet, valgte kapteinen å øke farten til 13 knop. Det er høy fart. Hva dette skyldes kan jeg ikke svare på. Det må bli kapteinen som redegjør for hvorfor han økte farten så kraftig, sier losoldermann Elise Rusten.
Hun sier losen forlot skipet tidligere enn normalt, men at det er vanlig praksis i området å gjøre slikt så lenge kapteinen er kjent i området.

Islandsk. Godafoss er registrert i Antigua og Barbuda, er bygd i 1995 og har en vekt på 14.664 bruttotonn. Det eies av det islandske rederiet Eimskip.
Skipet har 439 konteinere om bord. Kystverket har en viss oversikt over innholdet i disse.
– Det er et konteinerskip som kan frakte 1.500 20 fots konteinere. Det er snakk om stykkgods, blant annet byggevarer. Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg. Derfra skulle det videre til Danmark, Færøyene og Island.

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter