Nestleder i KrFU, Lina Bringsli, reagerer kraftig på at elevene ved Tjodalyng skole i Larvik nektes å holde skolelagsmøte.
KrFU-nestlederen er fylkestingskandidat i Vestfold, og hun kjenner flere av de 50 lagsungdommene som har fått beskjed av enhetslederen for oppvekst i Larvik kommune, Sissel Gro Johnson, at de ikke lenger får lov å holde skolelagsmøter i storefri.
– Det er et helt uakseptabelt forbud. Skolen har ikke bare med utdannelse å gjøre, den er også en stor del av livet. Derfor må elevene få snakke om troen sin. Det burde også vært flere prester som kom på besøk for å snakke med elevene om ikke-materialistiske ting. Jeg tror faktisk det ligger et ønske om avkristning bak forbudet, sier Lina Bringsli.
LES MER: Kaster ut skolelag
Utfordrer ordføreren. Hun mener enhetsleder Sissel Gro Johnson er på villspor når hun begrunner skolelagsnekten med fare for segregering i skolen. Tvert om tror hun en åpen dialog om tro, skaper større åpenhet.
I følge Lina Bringsli nøyer ikke Sissel Gro Johnson seg med å foreslå at lagsmøtene blir lagt til en kirke, hun ser helst at de også der drev med andre ting enn forkynnelse.
– Den uttalelsen i Østlandsposten, sammen med hele problematikken, gjør at ordføreren i Larvik nå må komme på banen. Jeg vil bidra til det så godt jeg kan, sier politikeren som mener det burde være en selvfølge å kunne dyrke ulike meninger i et demokrati.
DEBATT: Hva mener du om at elevene ved Tjodalyng skole i Larvik nektes å holde skolelagsmøte? Fortsett debatten på verdidebatt.no.
Religionsdialog. Leder i Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjonder, Bjarne Dæhli, mener fritidstilbud som for eksempel lagsmøter, er et nyttig supplement til undervisningsopplæringen.
– Det vil stimulere elevenes samfunnsengasjement og livskvalitet. For å kunne være med på en religionsdialog, som er viktig i et multireligiøst samfunn, bør man være trygg på sin egen tro.
I eksemplet fra Larvik, oppfatter han at et elevers religiøse engasjement, som her er knyttet til Laget, blir sett på som et uromoment.
– Jeg mener skolen er tjent med at elevene også får drive med utenomfaglige ting de er opptatt av i skoletiden. Det skal ikke neglisjeres til noe man kan gjøre på fritiden hvis man ikke har noe bedre å foreta seg.
Kurs i andakt. Bjarne Dæhli forteller at han i sakens anledning tok en telefon til Laget, og foreslo at de i stedet for å kalle det andakt, skulle kalle det kurs i å holde andakt.
– Da ville man vært godt innenfor reglene for slik aktivitet i skolen, slik det er beskrevet i Stortingsmeldingen for 2001-2002 og Frivillighetsmeldingen for 2007. Jeg kom med forslaget mest for å vise hvor uklart dette regelverket er, som tross alt handler om noe så viktig som frivillighetens kår i skolen, sier Dæhli.