Nyheter

Vil ha større forskjeller i norsk skole

Det må til hvis vi vil ha en kunnskapsskole, mener BI-professor.

Hvis Norge ønsker en kunnskapsskole, er første bud å akseptere at det er forskjell på elevene, mener førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Nordmenns grunnleggende mistenksomhet overfor teoretisk kunnskap må utfordres, også vår likhetsreligion, mener Andersen.

Norsk grunnskole er i ferd med å svinge mot et større faglig trykk, høyere ambisjoner og tøffere krav.

Svinger. Pendelen svinger definitivt mot et mer faglig innhold i skolen. Skolen akademiseres, også på ungdomstrinnet. Det kreves at elevene på mange områder opptrer som selvstendige studenter med klare læringsmål, sier Andersen til Aftenposten.

Han har lenge ment at hvis Norge ønsker en kunnskapsskole, må man også akseptere at det er forskjell på folk, og han håper utviklingen i skolen fremover også går mot større aksept for å være flink.

Trivsel? Mange, spesielt jenter, opplever at det er lite aksept for å være flinke. Det oppfattes av mange som nerdete. Når vi diskuterer trivsel i skolen, må vi alltid spørre oss om trivsel for hvem? Det er jo en kjent sak at mange flinke elever mistrives i skolen på grunn av dårlig læringstrykk, sier Espen Andersen.

Les mer om mer disse temaene:

Marianne Lystrup

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter