Nyheter

Bygger merkenavn for troen

Menigheten i ryggen, klar strategi og merkevarebygging skal være nøkkelen til trosopplæringssuksess. DEBATT: Hva er dine tips til trosopplæring?

Nøkkelen til suksess er merkevarebygging. De fleste barneforeldre i Fjell forbinder T-dagen med noe bra. Vi har jobbet mye med dette for å skape gjenkjenning blant annet gjennom egen logo, sier Elisabeth Møll Jung.

LES OGSÅ: Narvestad stjal showet

Nominert. Ordene kunne godt stammet fra et foredrag for næringslivet. Denne gang faller de på trosopplæringskonferansen i Lillestrøm. Myskja er en del av trekløveret som har skapt T-dagen i Fjell menighet utenfor Bergen.

En spesiell dag i året er rettet mot hvert alderskull, og arbeidet har vært en slik suksess at teamet ble nominert til dåpsopplæringsprisen utdelt av IKO. Det er likevel mer enn en god logo som har løftet barne- og ungdomsarbeidet i menigheten.

Vi tenkte gjennom ganske tidlig hva vi ville. Deretter prøvde vi å skape en struktur og helhet i arbeidet, forklarer Jung.

Aktivitetene på T-dagen varierer fra dåpskurs og babysang til rapellering i kirketårnet og pilegrimsvandring. Det siste har vært hovedaktiviteten i trosopplæringsprosjektet i Lunner og Grua/Harestua.

Pilegrim. Vi har lokal pilegrimsvandring for fireåringer, mens vi reiser på vandring med 16-18-åringer til Nidaros, forteller Trond Hem Stenersen.

Han er også opptatt av å bygge merkevare.

Vårt opplegg heter «Trygge liv glad tro». Vi kan godt bruke næringslivets metoder, men må fylle det med kvalitet, understreker han.

LES OGSÅ: Ingunn Nilsen fikk dåpsopplæringsprisen

I Nanset menighet i Larvik hadde de nok aktiviteter der var menigheten mer opptatt av helhet og innhold i arbeidet.

Vi har tema for forskjellige aldersgrupper som alle kor, klubber og lag arbeider ut i fra. Nå er vi mer sikre på at barna får med seg noe viktig etter å ha deltatt på de forskjellige delene, forklarer Kari Bondevik Haga Molvik og viser frem et fyldig hefte med menighetens trosopplæringsstrategi.

Støtte. Felles for alle menighetene er at de har mottatt midler fra potten i trosopplæringsreformen. I Mandal og Holum har de fått 1,2 millioner kroner i støtte.

Vi er en menighet som helt fra begynnelsen ville vekst og viste at vi virkelig ønsket å satse på barn og unge, forklarer sokneprest Per Ragnar Haraldstad.

Arbeidet i sørlandsmenigheten favner fritt fra skattejakt, overnatting i kirkerommet, dåpsskole og barn i tjeneste som kirkeassistent.

DEBATT: Hva er dine tips til trosopplæring?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter