Nyheter

Vi kjøper ikke 'miljøbilene'

Stadig flere lavutslippsbiler kommer på markedet, men nordmenn velger dem bort.

Bare fire av hundre biler som ble registrert i Norge i fjor var biler i laveste utslippsklasse. I Sverige var nesten en av fem biler som ble registrert i fjor lavutslippsbiler. Mange av disse var såkalte E85-biler, som går på 85 prosent bioetanol. Sverige har lagt bedre til rette for bruk av slike biler.

Toyota er miljøvinner. Toyota selger halvparten av lavutslippsbilene i Norge, og nordmenn kjøpte i fjor nesten 1.000 av hybridbilen Toyota Prius med kombinert elektrisk og bensinmotor. Mens en gjennomsnittlig ny bil slipper ut 159 gram CO2 på kilometeren, nøyer bilene i laveste utslippsklasse seg med under 120 gram.

Premieres ikke. Politikerne løfter ikke en finger for å premiere grønne bilkjøp I Norge, understreker direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.

– Du får ikke lavere avgifter eller gunstigere pris på bilen om du velger en med lavt utslipp. Myndighetene gjør ikke noe som helst for å stimulere til økt kjøp, og det er det som må til for å få nordmenn til å velge disse bilene, sier han.

Lønner seg. Samtidig lønner det seg å velge bil med drivstoffeffektiv motor, ifølge en undersøkelse fra biladministrasjonsselskapet LeasePlan. Biler med lavt utslipp er litt dyrere å kjøpe, men de ekstra tusenlappene blir raskt spart inn fordi bilene er billigere å eie og bruke. En vanlig Ford Focus stasjonsvogn koster 269.000 kroner. En tilsvarende modell fra Ford i miljøserien Econetic koster 2.000 kroner mer. LeasePlans undersøkelse viser at Econetic-modellen er 1.200 kroner rimeligere å eie og bruke i året.

Samtidig er det ikke så mange modeller å velge blant hvis du vil være en klimavennlig bilist. I Norge er det ikke lov å kalle en bensin- eller dieseldrevet bil for miljøbil. I Sverige er det tillatt å kalle biler som slipper ut 120 gram CO2 eller mindre per kilometer for en miljøbil. Her i landet finnes det 110 slike bilmodeller, som utgjør snaut fire prosent av alle modellene på markedet.

– Dette er stort sett også bare små biler, og nordmenn har en tendens til å velge de som er større og dyrere. Norske bilkjøpere er vant til å betale en del for bilen, og kjøper en bil som passer behovene deres. Vi kjøper ikke en smartbil med plass til to, når vi har en familie på fem, sier Thorsen.

Forvirring. At Forbrukerrådet ikke tillater bruk av ordet miljøbil, mener Thorsen gjør folk forvirret.

– Det at man ikke kan operere med klare kategorier, gjør det vanskelig for importører å markedsføre noen biler som mer miljøvennlige enn andre. Folk er kanskje ikke klare over hva de skal velge, utdyper han.

Bilprodusentene har et stort press på seg for å få ned utslippene, understreker Thorsen. Han viser til at EU går inn for å stille strengere krav til produsentene, som antakeligvis vil havne på utslipp av maks 130 gram CO2 per kilometer. I desember 2006 fantes det 72 bilmodeller med utslipp lavere enn 120 gram CO2 her i Norge, mens det nå altså finnes 110. Samtidig blir det færre utslippsmonstre på markedet.

– Det ser ut til at trenden med flere lavutslippsmodeller og færre biler med høyt utslipp vil fortsette, sier Thorsen.

Høyere bruksavgifter. Men til syvende og sist er det altså politikernes tilbud til norske bilisters lommebok som avgjør.

– Det må en ekstra kraftig vridning av avgiftene til, og forholdet mellom bruks- og eieravgifter må endres. Mesteparten av avgiftene knyttet til det å ha bil i dag, kommer i forbindelse med å eie bilen, og i mindre grad ved bruk. Eieravgiftene har økt de siste årene, mens bruksavgiftene holder seg konstant. Det går an å øke bruksavgiftene for eksempel i form av høyere drivstoffavgift eller veiprising, fortsetter Thorsen.

Bilene med lavt utslipp er tøffe nok, men foreløpig ikke praktiske nok, synes redaktør i bladet Motor, Svein Ola Hope.

– Naturlig nok blir det mange små biler, og mange velger dem bort fordi de ikke får plass til familien, ski og sykler, sier han.

En Toyota Prius, som slipper ut minst av alle bensinbiler på det norske markedet, har plass til en familie. Tilhengerfeste kan du imidlertid glemme. Men vi må ikke vente lenge på biler med lavt utslipp og stor plass, tror Hope.

– Jeg tror de kommer fortere enn vi frykter, fordi presset på bilprodusentene er så sterkt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter