Den tyske bryggeribransjen kunngjorde tirsdag en nedgang i salget på 2,7 prosent i 2007, til 103,9 millioner hektoliter. Dette er den sjuende nedgangen av slik art på ti år, viste tall fra det statistiske sentralbyrået i Wiesbaden.
- Været var dårlig i fjor, og vi hadde ikke noen megabegivenhet på linje med verdensmesterskapet i fotball. Solskinn er svært viktig for øldrikkingen, sa Marc-Oliver Huhnholz i den tyske bryggeriforeningen DBB.
Ifølge Huhnholz har unge tyskere de siste årene fått mer penger mellom hendene, og de foretrekker å bruke disse pengene på brennevin framfor øl. Men drikkevanene er i endring også på andre måter, påpeker han.
Blant annet har det vært en merkbar oppgang i etterspørselen etter alkoholfritt øl, som ikke er tatt med i salgsstatistikken. Stadig flere unge tyskere velger dessuten å øl som er blandet ut med mineralvann eller fruktsaft. (©NTB)