Nyheter

NMS nedringt om Schau-reklame

Misjonstopp Kjetil Aano får litt ris, mest ros for å annonsere rett før Kristopher Schaus serie «De syv dødssyndene».

Det Norske Misjonsselskap (NMS) har fått mange tilbakemeldinger på å annonsere like før det omstridte TV 2-programmet torsdag kveld.

– De fleste synes dette er positivt og en kreativ måte å vise sin protest på. Men noen stusser fælt og ønsker ikke at organisasjonen på noen måte skal kobles til Schaus program, forteller Aano, generalsekretær i NMS.

Storm. Han har svart på ti telefoner fra enkeltpersoner, og kolleger har fått kanskje like mange. KFUK-KFUM har ringt og gitt ros. Aano mener han har hørt at NRK kaller det seerstorm når et program får mer enn 15 reaksjoner.

15-20 medier har ringt for å intervjue ham. Og Stavanger Aftenblad skriver at NMS kan få med Medietilsynet å gjøre hvis annonsen kan regnes som livssynsreklame.

En mulighet. Aano avviser at annonsen er livssynsreklame, men understreker at han forstår de andre innvendingene.

– Det er en saklig innvending at dette kan tolkes som om vi knytter oss opp mot programmet.

Men Aano tror NMS kan oppnå mye med annonsen. Målet er å protestere mot sexturisme, og vise hva NMS gjør i Nord-Thailand for å hindre at barn blir misbrukt. Barna skal kunne få et skikkelig utkomme på annet vis og et verdig liv. I tillegg håper Aano å styrke omdømmet til NMS.

Gleder seg. Aano gleder seg til å se reklamen når den sendes torsdag. Schaus program har han også tenkt å se, men understreker at han ikke går god for innholdet eller metodene.

Mens annonsører trekker seg fordi kundene blir støtt og 20.000 personer støtter et opprop mot programmet, velger NMS en helt motsatt strategi. Aano er opptatt av at Schaus dødssynder utfordrer store kirkelige miljøer i Norge.

– Når programmet først går, kan vi bruke det til å sette søkelyset på vesentlige problemstillinger. Jeg tror ingen mistenker oss for å støtte programprofilen, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter