Nyheter

Fireåringer sliter med norsk

En fjerdedel av flerspråklige fireåringer har behov for norskstimulering. – Risikerer å bli tapere i samfunnet, sier spesialpedagog.

En kartlegging Integrerings- og mangfoldsdirektoratet har foretatt av 6.000 barn, viste at en fjerdedel av flerspråklige barn i Norge har behov for norskstimulering. Undersøkelsen er gjennomført i tolv byer med stor innvandrerbefolkning.

– Det er bekymringsverdige tall, og holder seg forbausende stabile, sier Astrid Langballe Dalin.

Hun har jobbet med flerspråklige barn i mange år, både gjennom pedagogisk fagsenter i Bydel Grorud og som fagkonsulent for Integrerings- og mangfoldsdepartementet.

– Men det varierer veldig mye hvor mye hjelp de trenger. Noen barn møter opp på helsekontrollen og kan ikke ett ord norsk, mens andre har enkelthuller i språkforståelsen, sier hun.

Bok på biblioteket

Alle barn blir innkalt til helsekontroll i fireårsalderen. I kartleggingsprosjektet benytter helsesøstre seg av samtaleverktøyet «Språk 4» for å avdekke hvor langt barn har kommet i språkutviklingen, og gir tilbud om oppfølgning til de som sliter.

Oppfølgingstilbudene er frivillige og kan være alt fra barnehage og språkgrupper til høytlesning på bibliotek og lekegrupper hvor norske og flerspråklige barn er sammen. Men viktigst av alt er det at foreldrene er motiverte.

– Mange foreldre får seg en vekker når de sitter ved siden av helsesøster og ser hva barnet har av kunnskaper. De kan bli gledelig overrasket over hvor mye barnet kan, men også forskrekket over hvor lite, soer Dalin.

– Hvor mange foreldre følger opp?

– Veldig mange. Det handler om å få enkle tips og være interessert i barna sine. Mange foreldre vet ikke hvor viktige de er for barnets læring, og tror bare det er barnehagen eller de formelle læringsinstitusjonene som kan lære bort.

Synlig i arbeidslivet

Dalin legger til at enkelte språkgrupper er mer åpne for at barna lærer norsk enn andre, men vil ikke navngi hvilke. Dalin frykter at språkfattige barn lettere kan bli tapere i samfunnet.

– Det begrenser muligheten til å lære, ikke bare på det intellektuelle området, men også sosial læring. Dette blir mer og mer synlig når de kommer opp i skolen og senere ut i arbeidslivet, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter