– Han går inn i rekken av eldre dogmatikklærere som kritiserer den yngre generasjon.
Slik svarer Vidar Haanes, rektor ved Menighetsfakultetet, på professor emeritus Torleiv Austads kritikk.
I et debattinnlegg på side 22 i dagens avis stiller Austad flere spørsmål til sjefen for landets største teologiske utdanningsinstitusjon. Blant spørsmålene er:
– Hvilken betydning har det for forskerne på MF at fakultetet «baserer sin virksomhet på Den Hellige Skrift og Den norske kirkes evangelisk-lutherske bekjennelse»?
Følg oss på Facebook og Twitter!
LES OGSÅ: NRKs kors-nekt er greit
Heit sensommer
I juli i fjor startet en opphetet debatt om teologien på Menighetsfakultetet (MF) hadde blitt for liberal. I spissen for kritikken stod informasjonsleder Espen Ottosen i Norsk Luthersk Misjonssamband og Rolf Kjøde, tidligere generalsekretær i Normisjon.
Rektor Vidar Haanes forsvarte seg blant annet med å henvise til de fagansattes akademiske frihet. Men selv om debatten stilnet, mener Austad at flere spørsmål står igjen.
– Jeg kan ikke se at de offentlige debattene i disse sakene har ført mye godt med seg. Det bidrar i hvert fall ikke til rekruttering, sier rektor Haanes.
Austad er uansett bekymret for læreransettelsene og om ikke-teologiske lærere ved fakultetet mangler kunnskap om tro og teologi.
– Selvsagt har våre ikke-teologiske lærere grunnleggende innsikt i kristen tro og lære. Vi samtaler om lojalitet til MFs grunnsyn og egenart. Men jeg holder ingen opptaksprøve for å sjekke de rette svar, sier Haanes.
LES OGSÅ: Nå er det på'n igjen
Ekteskapsstrid
Austad stiller videre spørsmål om hvordan fakultetet kan ansette lærere som ikke fastholder at ekteskapet er mellom mann og kvinne.
– Kan ikke Bibelens definisjon av ekteskapet tolkes, Austad?
– Alle utsagn i Bibelen er gjenstand for tolkning i større eller mindre grad. Men i dette tilfellet er Bibelens basis så tydelig at man ikke kan avvise at ekteskapet er mellom en mann og en kvinne. Jeg kommer ikke utenom at Jesu ord om ekteskapet i lys av skapelsen var ment som retningsgivende for de som trodde på ham da, og for oss som tror på Jesus nå.
– Tolker du ikke selv når du sier dette?
– Det er klart at når jeg tar Jesu utsagn og bruker disse i dagens situasjon, så er det i og for seg en tolkning. Men grunnlaget for tolkning varierer fra tekst til tekst. I dette tilfellet kan jeg ikke overse Jesu ord om at ekteskapet er mellom mann og kvinne.
LES OGSÅ: Staten kvitter seg med presteskole – nå begynner dragkampen
– Følger moten
Austad skriver at«av og til synes jeg enkelte av lærerne på huset ikke er selvkritiske nok».
– Hva sikter du til her?
– Et konkret eksempel er at enkelte lærere på huset aksepterer vårt lands ekteskapslovgivning som teologisk legitim.
Uten bestemt oppfatning
Rektor Haanes har tidligere sagt at fakultetet har en klar, kirkelig forankring.
– Men jeg har ikke behov for å fremme en bestemt teologisk oppfatning som MFs offisielle syn, sier han.
– Hvordan er den nye lesning av MFs basisparagraf, som sier at fakultetet «baserer sin virksomhet på Den Hellige Skrift og Den norske kirkes evangelisk-lutherske bekjennelse»?
– Da paragrafen kom i 1907, leste man dette som en sikring av et bestemt teologisk syn. Skulle vi sette de samme forutsetninger i dag, ville det jo bety at vi ikke tok vitenskapelig kunnskapsutvikling på alvor, og at vi dermed ga opp det som var MFs målsetting.
LES OGSÅ: Er MF blitt utvannet?
– Fikk selv kritikk
Haanes viser til at Austad selv ble kritisert av Leiv Aalen for å bryte med skrift og bekjennelse i spørsmål om kvinnelige prester.
– Videre har Austad åpnet for lærere fra andre kirkesamfunn ved MF, og leser da selv forpliktelsen på den lutherske bekjennelse åpnere enn MFs grunnleggere.