
– Kristendommen kan ikke forstås. Den må erfares
Siden ungdommen har predikantsønnen lett etter noe autentisk. Nå er han prest i Den ortodokse kirke og dyrker sin egen mat.
«Herre Jesus Kristus, Guds sønn
Forbarm deg over meg
En synder»
– Denne bønnen bærer jeg i hjertet og prøver å be hele tiden, sier Fader Johannes Solberg, som forsøker å «be uavlatelig»
– Jeg blir trist når jeg tenker på at jeg kan gå to timer uten å takke Gud for at jeg er til.

Han ser på et ikon av St. Johannes. Det er sankthansdagen.
Sollys trenger inn og viser røkelsen som et tåketeppe over ikonene. Utenfor hopper Johannes’ to yngste barn på trampolinen og en hund løper rundt på tunet.
Fikk wow-opplevelser av sekulære filosofer
Han vokste opp i Nordfjordeid og Aurskog-Høland, der faren gikk fra å være indremisjonspredikant til prest i Den norske kirke.
– Troen har alltid vært til stede, sier Johannes, som ikke kan komme på en eneste tvilsperiode i livet.
Som tenåring ble han interessert i historie og filosofi.
– Jeg fikk ofte wow-opplevelser av å lese filosofer som Nietzsche, Descartes, Hume, sier han, som på denne tiden gikk på en luthersk internatskole.
Der traff han Ingrid, som han giftet seg med da han var 20. Han skulle egentlig i Telemarksbataljonen, men endte som teologistudent da tjenesten ble utsatt.
Som studenter lette de etter noe autentisk, men katolisismen var uaktuelt for hans lutherske kone.
Det var tidlig 2000-tall og en ny bevegelse hadde begynt å ta form. Johannes og Ingrid ble med de såkalte gammelkatolikkene, i form av Den nordisk-katolske kirke, som ønsket å forene øst og vest og være en kirke som både ortodokse og katolikker kunne godta.
Da ideen om vestlig kristendom røk
– Jeg ser nå at det er et helt umulig prosjekt. Det er for store motsetninger, sier Solberg, som sammen med familien var med i kirken i 14 år.

Han skrev doktorgrad ved MF, der han blant annet studerte romersk-katolske tenkere. For Johannes røk hele ideen om vestlig kristendom. De forlot den nordisk-katolske kirke.
– Hva gjorde det med troen deres?
– Min kone har en sterk tro. Hun sa: «Nå må vi bare be til Gud, være stille for ikonene, tenne lys og være lydhøre for om det finnes en vei vi skal gå.»
Veien skulle vise seg å komme raskere enn de tenkte. De ble spurt om de kunne huse fem greske munker.
– Vi tok de imot og jeg var ivrig på å diskutere med dem. Ortodoksi var fremdeles eksotisk i Norge på denne tiden.
En av munkene, Damaskinos, fikk velsignelse til å bli hos Solberg-familien.
– «Jeg bare blir her litt» sa han. «Så koselig,» tenkte jeg, sier Solberg, før han forteller om kvelden som forandret alt.

Å hvile på Kirkens skulder
Fader Johannes forteller at de ofte satt oppe om kveldene og pratet. En av disse kveldene satt de med litt rødvin og så på YouTube-videoer med liturgier.
– Jeg var sliten etter en lang arbeidsdag. Hodet mitt falt ned på skulderen til Damaskinos og så sovnet jeg der vi satt.
Slik ble de sittende til klokken fire på morgenen.
– «Sitter du her ennå», spurte jeg da jeg våknet. «Ja, jeg sitter her slik at du fikk sove» svarte Damaskinos.
– Da skjønte jeg at her er det en kjærlighet som er altomsluttende, sier Solberg som opplevde det som om kirken selv hadde holdt armen rundt ham gjennom natten.
– Jeg hadde alltid hatt Gud som far, men ikke alltid kirken som mor.

Å våkne på skulderen til Damaskinos ble vendepunktet som gjorde at Solberg og familien etter noen måneder ble tatt inn i Den ortodokse kirke.
– Den ortodokse kirke er universell, den finnes nesten overalt. Du kan alltid ligge på skulderen til noen.
– Du har vært innom tre kirkelige tradisjoner? Har troen din forandret seg?
– Egentlig ikke. Jeg var aldri protestant. Jeg har hatt en ganske lik tro, men i ulike tradisjoner, sier Solberg, som mener protestantisk tro er paradoksal.
Jeg hadde alltid hatt Gud som far, men ikke Kirken som mor.
Fader Johannes Solberg
– På bedehuset sier man at det ikke skal være gjerninger, bare tro, men settes likevel store forventninger til hvordan man skal leve. Da er det lett å bli forvirra og føle seg som en skit. Det er så masse forventninger som ikke blir uttrykt.
Solberg tror det er derfor flere oppsøker Den ortodokse kirke.

– Vi uttrykker forventninger. Hvis du vil delta i kirken, så vil vi hjelpe deg ved å sette krav til deg. Det er det Jesus gjør.
Hans største ankepunkt mot protestantismen er at troen blir for teoretisk. Han mener at alle ting som skal tros på må leves.
– Man kan diskutere teoretiske ting, men det blir så langt unna livet, sier han.
Tar ansvar for egen eksistens
Johannes setter seg på huk i det høye gresset. Ella, den modigste av sauene, kommer nølende frem med myke steg. Pelsen hennes er tett, grov og varm mot håndflaten til Johannes. Han stryker henne bak ørene, og Ella skyver hodet inn mot armen hans. Hun vet at han er trygg.
– Dyrene kan kjenne intensjonen vår, sier han.
Han mener gudsforholdet bringer ham nærmere naturen.
– Dyrene vet om du bare vil slakte dem eller komme for å være god mot dem, sier Solberg som har bier, sauer, høner og en kjøkkenhage med flere vekster enn han har oversikt over.
– Vi er selvforsynte.
– Helt selvforsynte?
– Nei, ikke på vaskemiddel, sier Solberg og ler.

– Men vi har valgt å ta ansvar for vår egen eksistens, sier han.
I den største åkeren skal Solberg så blomstereng.
– Biene trenger enger som ikke er fulle av sprøytemidler.
– Hvorfor har du valgt å dyrke økologisk og å dyrke maten selv?
– Ateismen og sekularismen har gjort samfunnet vårt veldig distansert til naturen. Vi er vitner til en grådighetskapitalisme ute av kontroll, sier han.
Vil skape en Edens hage
Solberg er kritisk til det norske A4-livet med ultraprosessert mat, lett tilgjengelig underholdning og sydenferier.
– I stedet for å flykte til Syden, må vi heller skape oss et liv her hjemme vi klarer å leve i.
For Johannes er gården en liten Edens hage som viser at det går an å leve annerledes.

– Jeg anbefaler å begynne i det små. Se en time mindre på Netflix, dyrk poteter og få deg noen høner. Da er du i gang.
Et annet forbilde er Fader Dorotei, som er munk i et kloster i Sverige. Familien reiser ofte dit.
– I en verdslig tid er det viktig å ha tilknytning til et kloster. Der kan troen leves uten kompromiss.
Mange helgener har hatt tett forhold til naturen, som Serafim av Sarov som sov ved siden av en bjørn. Slike helgener er forbilder for Johannes.
Tidlige morgener og lange bønner
På en vanlig dag reiser Johannes seg fra sengen før solstrålene har krøpet over åskammen. Han går over gårdsplassen og bort i kapellet. Foran ikonet bøyer han seg helt ned til gulvet. Pannen berører plankene. Han ber «Herre Jesus Kristus, du Guds Sønn, forbarm deg over meg, en synder.» og andre bønner. Som prest har han et ansvar for å be for andre, i kjærlighet.
– En bønn gjort i kjærlighet er en bønn Gud gjerne vil høre på.

Etter morgenbønn lager Johannes i stand frokost, barneføtter kommer inn på kjøkkenet. De ber sammen, han velsigner barna og maten. Mens brød og melk sendes rundt leser han rolig om dagens helgen, om martyrer, eremitter og mirakler, før de tar på seg sekker og drar på skolen.
Mens barna er på skolen jobber Johannes med linjehogst eller på gården. På store dager har de større gudstjenester i kapellet og på virkelige store dager tar de barna ut av skolen.
Som ortodokse følger de den julianske kalenderen der julefeiringen er 7. og 8. januar. Den 24. og 25. desember feirer de jul med foreldrene til Johannes som bor i det samme huset og nå er katolske kristne.
Da broren døde
Noe av det vondeste han har opplevd er å miste broren sin. Johannes var 16 år og broren var syv.
– Det var forferdelig, men påvirket ikke troen min. Troen min var robust og selv som ung var jeg klar over at onde og uforståelige ting kunne komme til å skje, sier Johannes.
Han tror det eneste vi kan gjøre i møte med det uforståelige er å be om at Guds vilje må skje. Johannes mener at dersom man åpner seg for Guds velsignelser, vil man erfare store og små mirakler.

De største miraklene er de vi ikke ser. At gresset vokser hele tiden og at fuglene synger
Fader Johannes Solberg
– De største miraklene er de vi ikke ser. At gresset vokser hele tiden og at fuglene synger, sier Solberg, som også tror mirakler skjer i møte med mennesker.
– Gud virker gjennom andre mennesker, så det er viktig å ta imot mennesker som kommer i vår vei. Alle mennesker har uendelig verdi og er skapt i Guds bilde.
– Gud er uforståelig og ubeskrivelig
Når Johannes ser tilbake på livet, mener han at troens han har vært ganske stabil, til tross for skiftene.
– Den nikenske trosbekjennelse oppsummerer troen min, og den må være ren og uforfalsket.
Men han mener at trosbekjennelsen ikke er en definisjon på Gud
– Gud er uforståelig og ubeskrivelig.

Dessuten mener han at troen alltid må komme tilbake til hvordan man handler i verden.
– Hvordan vises troen i handling?
– At jeg kneler ned, bøyer meg helt ned til jorden for et kors eller et ikon og ber Jesus-bønnen. Det er det sterkeste jeg kan gjøre.
«Jeg vil gjerne tro, men jeg får det ikke til» er et veldig vestlig spørsmål, ifølge Solberg.
– Hvis noen sier det til meg så sier jeg: «Bøy deg, be, vær sjenerøs og barmhjertig, så blir du sikkert troende etter hvert», sier han.
– Jeg bøyer meg ned og reiser meg opp. Slik er jeg død og oppstått med Kristus. Det er min tro.