Verdidebatt

Still krav til melkepulvercowboyene

Kynisk og aggressiv markedsføring fra selskapene som produserer morsmelkerstatning fører til at mødre velger pulver foran pupp.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Birgitte Lange

Generalsekretær i Redd Barna

Kjersti Koffeld

Utviklingspolitisk seniorrådgiver i Redd Barna

Alle banker og investorer med respekt for seg selv har etiske investeringer høyt på agendaen. Investorer gjør seg lekre for kundene ved å garantere at de ikke investerer i selskaper som bryter menneskerettighetene, har høye klimautslipp eller produserer atomvåpen.

Men hvis investorene ønsker å ha stien ren, bør de ta en nærmere titt på en industri som bidrar til at hundretusenvis av barn dør hvert år.

Morsmelkerstatning dreper

Det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet slo i 2016 fast at 823.000 barn under fem år kunne overlevd hvert år hvis de hadde blitt ammet. Det store flertallet av disse dødsfallene skjer i lav- og mellominntektsland.

Det er mange årsaker til at barn ikke ammes. En av dem er kynisk og aggressiv markedsføring fra selskapene som produserer morsmelkerstatning.

• LES OGSÅ: Slik unngår du at sparepengene dine blir investert i porno, tobakk og kull

Spekulativ markedsføring gjør investorene rike

Redd Barna har i lang tid dokumentert hvordan lokketilbud, smøring av helsearbeidere, gratisprøver til nybakte mødre og påstander om høyere IQ hos barna bidrar til at mødre velger pulver foran pupp. I land med dårlig tilgang til rent vann og dårlige hygieniske forhold, kan dette være et spørsmål om liv eller død for et barn.

Risikoen for å dø av diaré eller lungebetennelse øker til det mangedobbelte når barnet får maten tilført via flaske i stedet for pupp. De fargerike boksene koster dessuten mer enn mange fattige familier har råd til. Melken blandes også for tynt ut, og det blir lite penger igjen til mat, medisiner eller skolegang for søsken. Samtidig blir investorene rikere.

Går du inn på et supermarked i en storby i et land i Asia, vil du se at utvalget av morsmelkerstatning enormt. Hyllerad etter hyllerad er fylt opp med forlokkende bokser i alle varianter, ofte pakket inn i kreative etiketter med pseudovitenskapelig terminologi om helsefordeler og gjerne med en gratis matboks eller en paraply på kjøpet. Selskapene sponser konferanser og benytter kjente leger og ernæringsfysiologer til å markedsføre produktene sine.

Lovløse tilstander i en bransje med eksplosiv vekst

Morsmelkerstatningsindustrien er i voldsom vekst og er totalt ute av proporsjoner. Salget av morsmelkerstatning øker åtte ganger så raskt som befolkningsveksten i verden. Det er en meget lukrativ forretningsvirksomhet, og det tjener investorene gode penger på.

Selv om morsmelkerstatning er et legitimt og nødvendig produkt, betyr det ikke at man kan oppføre seg som lovløse cowboyer og dytte produktene på mødre som ikke trenger det.

Vi har selv snakket med mødre i Kambodsja og Myanmar som forteller at de fikk gratisprøver på morsmelkerstatning da de var på ultralyd eller rett etter fødsel. Helsearbeidere ved et sykehus i Kambodsja forteller at selskapene kommer med kasser med morsmelkerstatning til kvinner som akkurat har født.

Det er ikke bare høyst uetisk, det er faktisk også ulovlig. FNs barnekomité, WHO og FNs spesialrapportører har alle slått fast aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning bidrar til å bryte barns grunnleggende rett til overlevelse og god helse.

Etikk og avkastning er ikke motsetninger

Seriøse investorer og fondsforvaltere er heldigvis enige i at man ikke skal tjene penger på hva som helst. Etiske retningslinjer skal hindre miljøødeleggelser og menneskerettighetsbrudd, og sikre god eierstyring i investeringsbeslutninger.

Mange legger også de etiske retningslinjene for Statens Pensjonsfond Utland (SPU) til grunn og følger også nøye NBIMs arbeid med ansvarlig forvaltning. Dette er ikke bare bra for verden og etisk riktig, det er også økonomisk klokt i et langsiktig perspektiv. Og de som driver med penger vet at det ikke nødvendigvis er noen motsetning mellom god etikk og god avkastning.

Om norske investorer og fondsforvaltere mener alvor med å ta hensyn til menneskerettighetene i arbeidet sitt, må de ta en alvorsprat med morsmelkerstatningsselskapene. NBIM startet eierskapsdialog med de ti største selskapene allerede i 2018, KLP og DNB kom på banen i 2019. Nå er det på tide at de andre gjør det samme.

• LES OGSÅ: Verstinger topper oljefondet

Ta på dere sheriff-stjerna og stopp galskapen

Å investere i barns rettigheter er å investere i framtida. Investeringer som setter barns liv og helse på spill, er ikke bærekraftig forvaltning. Derfor ønsker vi i Redd Barna å invitere topplederne for norske banker og investeringsfond til samtale om etiske investeringer som bidrar til at barn kan vokse opp, og vi begynner allerede her.

Kjære Frank Vang-Jensen i Nordea, Carina Åkerström i Handelsbanken, Odd Arild Grefstad i Storebrand og Hege Toft Karlsen i Eikagruppen, Vi vet at dere er opptatt av etikk og at dere er ansvarlig for noen av Norges største finansinstitusjoner. Nå trenger vi at dere tar på dere sheriff-stjerna, gjør dere litt høye og mørke og stiller pulvercowboyene til veggs. Bruk makten dere har til å stoppe denne galskapen.

LES MER:

Ny rapport om korrupsjon i Afrika: «Jenter blir spurt om sex i bytte mot gode karakterer på skolen»

– De beskytter skatteparadisene

Ole Jakob Løland: «Skatteparadis benyttes av både børs og katedral. Som pinsekirkene i Brasil»

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt