Verdidebatt

En "bytting" i krybben

Svar til Øyvind A.Jørgensen

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

En "bytting" i krybben

Svar til Øyvind A. Jørgensen

Det er ikke bare Smiths Venner som har hatt denne lære i over 100 år, men også Adventistene med Ellen White i spissen. Ikke nok med det, men Paulus har i Romerbrevet Kap 8, 3 i snart 2000 år fremhevet denne læren til stor glede for alle som ønsker å komme seg ut av syndens lenker. La meg få lov å sitere dette verset fra 1930 oversettelsen. "For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse (likhet alternativ oversettelse). og fordømte synden i kjødet". I hvilket kjød  fordømte Gud synden? Var det i Jesu kjød eller ikke?

Jeg er jo her helt enig med Paulus at Gud fordømte synden i Jesu kjød. Og for å kunne gjøre det så må synden har vært i Jesu kjød. Det virker som om du har problemer med å akseptere denne bibelske sannhet. En sannhet som har en enorm betydning.

Adventisten John Berglund har i sin bok "Glemte sannheter i Bibelen" følgende sitat. "Teolog Gilbrant skriver som kommentar i studiebibelen under temaet Jesu natur."Det var den falne og syndige menneskeslekt han (Jesus) gjorde seg til ett med, ikke den fullkomne natur Adam hadde før fallet, men vår menneskenatur redusert og fordervet av synden". Berglund skriver:( Kristne som forstår grunnteksten kan ikke trekke noen annen konklusjon). Så jeg kan ikke se det annet enn at Gilbrant her er klar og tolker Jesu natur riktig. Har du forøvrig lagt merke til at i nesten alle nyere Bibeloversettelser, forandres ordet "kjød" til kropp eller kjøtt og blod, også i Bibelen Guds Ord studieutgave hvor Dr. Norvald Yri var redaktør. Dette er fatalt bare se på 1 Peter 4,1. 2007 oversettelsen. Der står det skrevet: " Derfor, når Kristus har lidt for oss i kroppen, så skal også dere væpne dere med den samme tanken: At den som har lidd i kroppen, har brutt med synden". Da jeg leste dette tok jeg telefonisk kontakt med Norvald Yri og gjorde ham oppmerksom på at denne nye oversettelsen var helt gal fordi det er åpenbart at ingen blir ferdig med synden ved å lide i kroppen. Et beinbrudd, et kutt i hånden og andre kroppslige lidelser er ikke årsak til at vi blir ferdig med synden.  I en senere nynorsk oversettelse  oversatte Yri "Sarx" igjen med kjød, noe annet ville vært villedende. I 1930 oversettelse står det da også:"da nu Kristus har lidt i kjødet så væpne også dere med den samme tanke at den som har lidt i kjødet blir ferdig med synden". Peter sier altså her at Jesus led i "kjødet". De neste to versene forteller hva det menes med å lide i kjødet. Det betyr at vi skal stå imot menneskers lyster og ikke leve i skamløshet og følge vår  kjødelige begjær. Gjør vi det så oppstår det en lidelse. Kjødet får ikke det det vil ha. Det var Jesu kamp og Peter formaner oss til å tenke og handle på akkurat samme måte som Jesus gjorde.

Gilbrant skriver videre : "Det er en hovedbetydning at ordet "kjød" står for det ugjenfødte mennesket. Ordet blir derfor uttrykk for menneskets falne natur. Bare noen få ganger er sarx brukt i trang, bokstavelig mening (kropp,legeme, kjøtt og blod min anmerkning), men mer enn 200 ganger billedlig i N.T. Altså er Sarx et hovedord i det greske nytestamentet, og termen "kjød" er helt uunnværlig om en pålitelig skal kunne gjengi dette bibelske begrepsmaterialet". Hva skjer i vår tid? Man fjerner systematisk ordet kjød og erstatter det med kropp, legeme og kjøtt og blod". Har oversettere en skjult agenda hvor de ønsker å fjerne det "stygge barnet" fra Skriften for å harmonisere det med den katolske Bibel som konsekvent nekter å bruke  ordet "kjød" ifølge Berglund?  Synes du ikke Jørgensen at dette er en farlig utvikling eller er det helt det samme for deg at oversettere uten videre foretar disse endringene og derved forandrer det opprinnelige budskapet?

Gerard Oord

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt