Kjell Ingolf Ropstad
Forbrukerminister (KrF)
Kan vi fjerne det skadelige kroppspresset ved hjelp av noen innstramminger i markedsføringsloven? Dessverre ikke, men merking av retusjert reklame kan bidra til å bevisstgjøre forbrukere om at reklamen viser et uoppnåelig ideal.
Enig med kommentator Ane Bamle Tjellaug
Ane Bamle Tjellaug slår fast at «ingen kommer til å slutte å kroppspresse fordi Ropstad har sagt at det er dumt med kroppspress» i Vårt Land 6. desember. Vi politikere kan nok ha overdreven tro på vår påvirkningskraft til tider, men her er jeg enig med kommentatoren. Kroppspress har komplekse årsaker, og ingen enkle løsninger vil fjerne det. Men selv om kroppspress er vanskelig å bekjempe, betyr ikke det at vi ikke bør forsøke.
Over mange år har ungdomsorganisasjoner som KrFU og Press – Redd Barna Ungdom kjempet for merking av retusjert reklame. Jeg har jobbet for en slik merking helt siden jeg var engasjert i KrFU selv. Nå har vi endelig fått sendt et lovforslag på høring.
Viktig tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge
Barn og unge utsettes for et betydelig kroppspress gjennom sosiale medier og reklame. Å kjenne på kroppspress kan ha betydning for barn og unges psykiske helse. Forslaget om å merke retusjert reklame er et av flere viktige tiltak for å redusere kroppspresset blant barn og unge. Et annet viktig grep er de etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier, som vi har fått på plass i samarbeid med Medietilsynet og bransjen selv, bestående av blant annet bloggere, påvirkere og annonsører.
Tjellaug har selvfølgelig rett i at for den enkelte kan det være andre grep som kan ha større effekt enn at retusjert reklame er merket. Å slutte å følge folk i sosiale medier som gir dårlig selvtillit. Å handle i butikker som lager produkter tilpasset vanlige kropper. Å være bevisst på at våre kropper ser forskjellig ut, fungerer ulikt og at hvordan du ser ut er langt mindre viktig enn hvordan du er.
Selv om det ikke er en vidunderkur mot kroppspress, kan merking av retusjert reklame over tid føre til at holdninger endres og at reklamens bidrag til kroppspress avtar noe.
KANSKJE DU OGSÅ ER INTERESSERT I DISSE?
• Det er ikke noe galt med kroppen din. Men det er din feil at du ikke klarer å elske den
---
Fakta:
---