Må lovene slås sammen?
Flertallet i utvalget mener det er hensiktsmessig å slå sammen lovene, og da også styrene. Jeg er skeptisk til om en sammenslåing av allmenningsstyrer og fjellstyrer vil gi den ønskede forenklingen, men mye tyder på at dette vil skje uansett.
Bruksrettenes status
Utvalget og NOU-en slår fast at jordbrukstilknyttede og samiske bruksretter i statsallmenningene er rettigheter etablert ved alders tid bruk og eksisterer dermed uavhengig av lov. Da er det naturlig at dette synliggjøres i loven og derfor er det problematisk at formålsparagrafen i lovutkastet sidestiller bruksrettene med annen aktivitet som jakt, fiske og friluftsliv. Forslaget går så langt som (§ 2.7) å si at noen ganger må bruksrettene vike til fordel for naturgrunnlag og friluftsliv. Dette er hentet fra Statsallmenningsloven der det kun gjaldt virkesretten. Naturgrunnlaget og friluftsinteressene i allmenningen er viktig både for bolyst og næringsutvikling, og fjellstyrene skal være med på å legge til rette for at allmennheten skal ha god tilgang til å trives i utmarka. Men når det åpnes for å sette friluftsinteresser foran bruksretter, blir det historisk og juridisk helt feil.
Et sammenslått styre
Antall fjellstyrer
Flertallet i utvalget går inn for at det som hovedregel skal være ett fjellstyre i hver kommune, og at kommunestyret kan vedta at det skal være flere. Det er og et mindretall i lovutvalget som foreslår at ett fjellstyre for hver kommune skal være regelen. God forvaltning og drift av en statsallmenning er helt avhengig av lokalkunnskap hos fjellstyremedlemmene. Om ett fjellstyre skal administrere flere allmenninger spredt rundt i kommunen, blir det vanskelig å sikre denne lokalkunnskapen i styrene. Det enkleste og beste er etter min mening å ta utgangspunkt i det antall fjellstyrer som finnes i dag. Videre kan en ta diskusjonen i hvert enkelt kommunestyre om en ser at det er behov for endringer.
Forvaltning av skogen
Nydyrking i allmenningen
Fjellstyrene får en utfordring da det i bakgrunnsmaterialet i NOU-en, er anbefalt at utvisning til dyrking av tilleggsjord som hovedregel IKKE skal skje i produktiv skogsmark (pkt 13.2.5.3). Dette kommer ikke direkte til syne i noen av lovforslagene, men kan allikevel bli vektlagt når det står i NOU-en. Sammen med et dyrkingsforbud på myr vil dette en mange steder vil være katastrofalt for utviklingen i jordbruket. Vassjuk skogsmark kan bli eneste dyrkingsmulighet om en ikke har muligheter på privat grunn. Dette punktet kan ikke stå uimotsagt i det videre arbeidet med loven.
Thomas Lervik Engåvoll