Verdidebatt

Akela, vi vil ­gjøre vårt beste

Hvor går grensen mellom fjerning av støtende symboler og kulturvandalisme?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I sommer malte studenter ved Universitetet i Manchester over et veggツュmaleri av Rudyard Kiplings dikt If og ツュerstattet det med diktet Still I rise av den afroツュamerikanske poeten Maya ツュAngelou. ツュStuntet var ifテクlge studentツュforeningen et forsテクk pテ・ テ・ lテクfte fram ツュundertrykte ツュstemmer fra historien, og Kipling ble ogsテ・ stemplet som rasist av studentene.

Den hvite manns byrde. 

Kiplings liv er ulテクselig knyttet til historien om ツュbritisk imperialisme, og hans forfatterskap ツュreflekterer en overbevisning om den vestlige sivilisasjons overlegenhet og en sterk tro pテ・ det imperialistiske ツュprosjektet. ツュDiktet Den hvite manns ツュbyrde var kontroversielt allerede den gang det ble ツュpublisert, som en stテクtte til USAs ツュkolonialisering av ツュFilippinene, og har blitt stテ・ende som et symbol pテ・ en feilslテ・tt idテゥ om at kolonialisering ville bringe framgang og fred til verden.

De undertrykte stemmene. 

Kiplings dikt If er en hyllest til en britisk krigshelt fra Boerkrigen, og lテクfter fram stoisk selvdisiplin av britisk ツォstiff upper lippツサ-merke. Sテ・ sent som i 1995 ble det kテ・ret til britenes favorittdikt. Angelous dikt gir pテ・ den annen side stemme til slaven som historien har glemt: ツォOut of the huts of history窶冱 shame, I rise.ツサ Det er forstテ・elig at studentene i Manchester テクnsker テ・ gi rom til de glemte stemmene. Stuntet, slik jeg ser det, er et forsテクk pテ・ テ・ vテヲre med テ・ skrive historien om imperialisme, slaveri, utnytting og kolonikrig pテ・ ny.

Men skal vi viske ut de stemmene vi ikke liker? Skal vi fjerne de statuene som ツュvekker anstテクt? I USA er dette en stor ツュdebatt i sテクrstatene, der statuer av ツュtidligere ツュguvernテクrer og hテヲrfテクrere som stテクttet ツュslaveri og segregasjon har fテ・tt stテ・ i fred fram til nテ・. Hvor gテ・r grensen ツュmellom fjerning av stテクtende symboler og kulturvandalisme? I Manchester-tilfellet er det ikke veggmaleriet som er kunstverket, men diktet. Dersom studentene hadde brent Kiplings bテクker hadde det vテヲrt ツュproblematisk, men テ・ velge en annen forfatter til テ・ representere hva studentツュforeningen stテ・r for, mテ・ vテヲre greit.

Speiderbevegelsens arv.

Kiplings forfatterskap har blant annet betydd mye for speiderbevegelsen. Blant de yngste ツュspeiderne er det vanlig テ・ bruke Jungelツュboken som ramme for speidermテクtene: ツュLederen er Akela, ulvemor, og ツュspeiderne er ulveflokken hennes. Ved starten av ツュmテクtet hilses alle velkommen gjennom jungelropet: ツォAkela, vi vil gjテクre vテ・rt ツュbesteツサ. Jeg har vテヲrt speider og speiderleder gjennom store deler av livet og er entydig positiv til speiderarbeidet.

Som ung student fortalte jeg en utvekslingsツュstudent fra Tyskland om mitt engasjement som speider. Jeg ble helt overrumplet over hans skepsis, ja nesten fiendtlighet overfor speiderbevegelsen. For han var det helt utenkelig at barne- og ungdomsarbeid der man kledde seg i uniformer og dyrket disiplin og samhold kunne fテクre noe godt med seg, til det lignet det for mye pテ・ Hitlerjugend. Dette var helt fjernt fra min erfaring fra norsk speiderbevegelse, der kristen tro, vennskap, praktiske ferdigheter og kjテヲrlighet til naturen stod sentralt. Likevel, de ツュhistoriske trテ・dene finnes til viktoriatidens imperialisme og militarisme. Speidingens grunnlegger Lord Baden-Powell hadde kjempet i Boerkrigen, og hentet inspirasjon fra militテヲret for ungdomsbevegelsen han startet.

Helt eller skurk? 

Kipling er verken ツュhelten eller skurken, han er noe midt i mellom, eller kanskje er han begge ツュdeler. Han skapte stor kunst, men han hadde ogsテ・ noen blindflekker nテ・r det gjaldt ツュhvilke lidelser det britiske regimet og ツュkanskje ogsテ・ hans egne handlinger, pテ・fテクrte befolkningen i India. Lテクsningen er ikke テ・ slette ut minnet om han, men vi mテ・ tテクrre テ・ vテヲre kritiske til noen av de ツュverdiene han representerer. Fra her vi stテ・r, i 2018, har vi et annet blikk, en annen oversikt over historien. Speiderbevegelsen mテ・ ogsテ・ ta inn over seg de mテクrke sidene ved den delen av historien som Kipling og Baden-Powell representerer.

Bare slik kan vi klare テ・ ツォarbeide for fred og forstテ・else mellom menneskerツサ, som det stテ・r i speiderloven. Akela, vi vil gjテクre vテ・rt beste!

Trykket i Vテ・rt Land 14. august 2018 i spalten Overblikk. 

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt