NRK har slått seg for brystet og hevda at det fins så mange falske nyheter, men ikke hos dem. Du verden så feil det går an å ta, for det Sagedal hevder, er slett ikke sannheten – heller langt derifra.
Det produseres biler som går på fossilt brennstoff, men som forurenser stadig mindre. For de aller fleste politikerne i verden, er dette godt nok, og de skynder seg langsomt. I Norge har vi politikere som har en tendens til å handle først, og tenke etterpå. Det er ikke så mange år sida politikerne, også NAF, hevda at framtida – den var dieselbil. Nå skal dieselbilen skrotes, og framtida, sier de samme personene – er elektrisk.
Det er uhyre vanskelig å spå om framtida, men vi kan analysere konsekvensen basert på det vi i dag vet og den forsking som pågår. Det vi vet, er at framtida kommer til å gi Norge et el-bil-batteri-helvete. Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn) og består av store mengder litium med en enorm stråling. Slike batterier er uhyre kompliserte å ta vare på eller resirkulere - og enda verre å lagre i påvente av å bli resirkulert. Det er ikke lenge før de første el-bilene må skifte batteripakka, men ingen har enda vurdert hva som skal skje med de gamle batteriene! Skal de gjenvinnes? De som steller med dette i dag, har kapasitet til å gjenvinne omtrent 15-20 batterier per år - på verdensbasis. Hva når det rauser inn mellom 10, 20 eller 30 000 batteripakker i året bare i Norge?
El-bil er holdt opp som det store miljømessige produktet som skal redde hele verden. Selv om mange har prøvd å si at det er ikke sant, er de overdøvd. Produksjonen av litium-batterier er svært problematisk; litiumkarbonat som brukes i bilbatteriene, utvinnes i Sør-Amerika med meget store miljømessige konsekvenser; grunnvannet forurenses og våtmarksområder skades, for å nevne et par. I tillegg er CO2 utslipp ved batteriproduksjonen dobbelt så høyt som utslipp fra en bil som kjører på fossilt brennstoff.
NAF vet tydeligvis ikke mye om verken det eller hvordan bilindustrien i verden arbeider. Blant annet er det utvikla dieselmotorer med minimalt utslipp, faktisk så lite er det at de snart vil bli foretrukket framfor el-biler. Når det gjelder batterier og el-biler, er det utvikla nye typer som er så kraftige, at ingen hjemmeladere vil kunne klare å lade dem. Det må bygges enorme ladeanlegg i hver eneste kommune eller by – med alle de konsekvensene det får. Riktignok er rekkevidden på de nye batteriene mellom 40 og 60 mil – men om alle går over til elektrisk bil, vil konsekvensene bli uoverkommelig store!
Spørsmålet er hva i all verden av fakta som NRK sjekka før de slapp NAF til i nyhetssendinga, og NAF, skyldes deres utspill rett og slett mangel på kompetanse?
Dieselbilen er ikke død, hydrogenbilen kommer til å bli et alternativ, og framtida er definitivt ikke ensidig elektrisk!