Verdidebatt

Gud, familien og skytevåpen

Hvordan ble kristenkonservative i USA en av National Rifle Associations viktigste ideologiske våpendragere?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

'What gun would Jesus carry?' Spørsmålet virker kanskje bisart, men stilles og diskuteres på ramme alvor på en rekke amerikanske websider. Og selv om mange mener at Guds sønn har det arsenalet han trenger (uten håndvåpen), er de fleste likevel enige om at han støtter amerikanske våpenlover. Som Sarah Palin twitret i 2015: «Jesus ville ha kjempet for det andre grunnlovstillegget».

Debatten om våpenlovgivning etter skolemassakren i Florida viser hvor annerledes mange amerikanere tenker om visse samfunnsspørsmål. Selv for det amerika-orienterte kristne høyre i Norge oppleves retten til å bære og bruke håndvåpen fremmed. De følger sine menings- og trosfeller i USA i det meste, men i spørsmålet om våpenlovgivning melder de pass.

Å være amerikansk. Retten til å bære våpen er nedfelt i det andre grunnlovstillegget fra 1791, og for majoriteten av støttespillerne våpenet ikke bare et våpen, men en grunnleggende verdi med dype røtter i den store fortellingen om hva det vil si å være amerikansk. Det er et spørsmål om identitet: «Det er en del av amerikanernes DNA», som en pastor uttrykte det i den prisbelønte dokumentarfilmen The Armor of Light, som beskriver det symbiotiske forholdet mellom kristne høyre og NRA.

Dette ideologiske partnerskapet er ikke selvskrevet, men av forholdsvis ny dato. Hvite evangelikale velgere ble for alvor politisk mobilisert på slutten av 1970- og utover 80-tallet under Ronald Reagans presidentperiode. Og det var et markant skifte. Mange av de samme velgerne som hadde stemt «born again-pastoren» og demokraten Jimmy Carter inn i det hvite hus i  1977, skiftet nå side og ble en permanent del av den republikanske høyresiden.

En ny høyreside. Den politiske grasrotbevegelsen og mektige lobbyorganisasjonen Moral Majority spilte en  framtredende rolle i denne vendingen, ikke minst i sørstatene. Grunnleggeren var den baptistiske ultrakonservative pastoren Jerry Falwell, som slik bidro til å bygge en ny høyreside med et sett kampsaker som fortsatt preger og splitter amerikansk politikk: Suverenitet og opprustning, gjenreisning av kristne verdier, forbud mot abort, antifeminisme, kampen mot homofiles rettigheter og kritikk av mainstream media - i dagens språkdrakt: fake news.

Skolemassakre kan etter deres syn ikke beseires med reguleringer. Reguleringer er en distraksjon, et feilspor. For problemet stikker dypere. Uten Gud som rettesnor har amerikanerne mistet sitt moralske kompass for hva som er riktig og galt her i verden, heter det. Svaret er derfor å bygge politikk som støtter opp om kristne familieverdier: Sikre at ekteskapet forblir en «komplementær institusjon» mellom mann og kvinne, innføre strenge abortlover og lære barna om seksuell avholdenhet utenfor ekteskapet snarere enn å tilby seksualundervisning og prevensjonsveiledning.

Samme ryggmargsrefleks. Den som vil forstå alliansen mellom kristenkonservative og deres ideologiske våpendragere i NRA, må begynne her. Det handler om synet på forholdet mellom individ, samfunn og stat. Ryggmargsrefleksen er at staten ikke skal krenke enkeltmenneskers frihet.

Samtidig er det en klar forventing om at statens rolle er å sikre fellesskapet gjennom en restriktiv kriminalomsorg (inkludert dødsstraff) og ved beskytte ufødt liv. Utover det skal det legges til rette for individet og familienes frihet og trygghet på en måte som sikrer utviklingen av gode moralske samfunn. Herunder retten for kristne til å eie og bruke håndvåpen.

Eller som en våpenaktivist og rektor ved en kristen skole formulerte det på video-bloggen God, Guns & Family: «Når våpen havner i gode hender, sparer vi liv. Da handler vi i pakt med Guds vilje.»

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt