Verdidebatt

Av deres frukter skal I kjenne dem

Har kristne et spesielt miljøansvar? Eller ble vi religionen som bare søkte frelsen, og glemte å tenke på skaperverket?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

På Sri Lanka arbeider Caritas med matsikkerhet for marginaliserte småbønder. Mange bønder lever med skadevirkningene av agro-industrien. Det er bare et par uker siden vi satt i utkanten av et jorde, lengst nord på Sri Lanka, sammen med en kvinnegruppe som dyrker sin egen, rene mat. Vennlige smil, i naturskjønt tropelandskap. Men så spurte feltarbeider og tolk Madhura:

-- Hvor mange her lever med kroniske nyresykdommer?

Fire hender i været.

-- … og hvor mange har familiemedlemmer med defekte nyrer?

To hender til. Seks av ti kvinner hadde nedsatt funksjonsevne i familien, på grunn av kjemisk fremstilt sprøyte- og ugressmiddel. Flere av dem venter på å dø.

Sånn har det blitt. Vi besøkte landsby etter landsby. Folk er sengeliggende, de har kreftdiagnoser. mange er redde for smerten som kommer, for de har sett venner og familie gå bort. Lidelsen skaper enda større fattigdom. Det skjer fordi vi verken respekterer skaperverket eller tar ansvar for vår neste.

På Sri Lanka har Caritas programmer for matsikkerhet økt bevisstheten om ren mat. Vår srilankesiske agronom sier sammenhengen nå er krystallklar: de fleste som rammes av nyresykdommer jobber på marken. De er bønder, og bor rundt drikkevannskilder der sprøytemidler er benyttet. Grunnvannet ligger rett under rismarkene, så folk drikker i praksis sprøytemiddel. Etter tiår med forgifting av jorda kommer kreften og nyresvikten. Mer enn ti prosent av srilankesere har kroniske nyresykdommer.

Henger etter

Det finnes åndelige bevegelser som kjemper mot gift-jordbruket på grunn av sin religiøse orientering. De er sjelden kristne. ”Øko-feministen” Vandana Shiva og hennes Navdanya-organisasjon er kjent for å ha sloss mot produsenter av kjemisk fremstilt sprøyte- og ugressmiddel i tiår. Hun er hindu, og vedanta-filosofi står sentralt. Naturbalansen. Det hellige feminine i samspill med det hellige maskuline. Hun sier: ”Noen tror man kan ta en knyttneve med jord, drepe halvparten av livet i den, og så skal resten av livet leve som før. Det er absurd. Det er blasfemi.”

Dette er østlig tenkning: alle ting henger sammen. Pratityasamutpada. Taoisme, buddhisme og jainisme deler budskapet: La naturen få søke balanse. Dersom du går inn i naturen, så vær varsom.

Den kristne mystikk

”Oppfyll jorden og legg den under eder,” står det i vår skrift. Kan det bety at vi gis et forvalteransvar? Eller betyr det at vi har rett til å dominere jorden og endre den? Så langt har vi dominert. Primært kristne nasjoner har brukt andre land som sine gartnerier. Maten har vært billig og tilgjengelig, skade-effektene har vært usynlige for oss. Ubalansen det har skapt, blir først synlig nå.

Dette er ikke greit. Det er ikke greit at folk mister nyrene sine fordi vi trenger billig te og kaffe. Det er, i mangel av et bedre ord, ukristelig.

Vi ser oss i speilet: Det er ti år siden kirken definerte de nye dødssyndene, som handlet om hvordan forbruk truer bærekraft. I encyclicaen Laudato Si fra 2015 snakker pave Francis utelukkende om miljøutfordringene. Han startet: ”Lovet være du, min herre, gjennom vår søster, moder jord, som bevarer oss og leder oss, og som gir oss frukter, blomster og planter.”

Ordene er lånt fra Frans av Assisi. Han som snakket med dyr og holdt prekener for fugler, og levde i og med naturen. Så vi har det i vår tro også: Naturens mystikk. Det hellige feminine, livgiveren, moder jord.

Helt rene liv

Caritas Norge-prosjektet om matsikkehet på Sri Lanka sørger for giftfri og trygg mat, det er tuftet på respekt for skaperverket. Kompostering, permakultur, differensiert produksjon, nok mat til alle uten fare for å bli syk av den. Prosaisk og sakralt på samme tid. Det finnes ingen bedre måte å støtte de svakeste på nå. Prosjektene gir rask endring, håp og trygghet i et område hvor mange har det svært vanskelig. Fredag 17. november arrangerte Caritas Norge et seminar om matsikkerhet i Oslo for å sette dette høyere på den norske og internasjonale utviklingsagendaen.

Det kan se ut som et europeisk forbud mot kjemisk fremstilt sprøyte- og ugressmiddel snart er på plass. Hva gjør vi som vil følge Jesu eksempel da? Vi kan spre ordet gjennom vårt eksempel. Å stanse giften har på Sri Lanka blitt like viktig som å dele skriften. Der har flere av oss noe å lære. Hva kan kirkene, bevegelsene og de kristne organisasjonene gjøre for å beskytte dem som allerede er skadet? Denne kampen vil vare i tiår framover. Jesus så de svakeste. Da kommersialismen blandet seg med det sakrale, ble han rasende.

Nok nå

Da vårt besøk hos kvinnegruppen var slutt, reiste vi oss for å gå. Vi rundet et hus, og tolken Madhura stoppet opp. Han løftet skjorta og blottla et 20 centimeter langt arr der han for bare et år siden hadde hatt en nyre som ikke lenger greide å leve.

Du glemmer ikke sånt så lett. Og det er bra. ”For den som ikke tar sitt kors og følger etter meg, er meg ikke verdig,” sa Jesus.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt