Verdidebatt

Skam del 2

Enten er Bibelens tale om homofili skrot, eller så taler Bibelen om noe annet enn det vi erfarer i dag. Så enkelt er det.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hvis du ikke har lest Skam del 1, så ligger den her: http://www.verdidebatt.no/innlegg/11685334-skam

På en måte var det kanskje fint at redaktør i Korsets Seier, Anne Gustavsen, la homofili i en samlebetegnelse "skrot", så kommer det frem i lyset hva som er Pinsebevegelsens offisielle ståsted er i denne saken.

Jeg er enig med Anne Gustavsen at ikke å prate om vanskelige og tabubelagte temaer skaper verkebyller i enhver sammenheng. Jeg skjønner også at hun finner det helt urimelig at dette ble tolket som at hun sa at homofile er verkebyller. Likevel skjønner jeg ikke at hun bortforklarer at hun la homofili inn i samlebetegnelsen "skrot". Både tekstlig og kontekstuelt, så er denne betegnelsen i tråd med Pinsebevegelsens offisielle tolkning av Bibelen. Ja, "skrot" er jo faktisk et relativt mildt begrep i forholdt til det Bibelen sier om saken, slik pinsevenner tolker den. Les bare her:

”Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom” (3. Mos 18,22). ”Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.” (3. Mos 20,13).

Nå vil mange si at dette tilhører jødenes ritualer og tilhører hellighets- og renhetsforskrifter som ikke er gjeldende for kristne. Vel, det er ingen som går inn for dødsstraff for homofile par i Norge, men det er likevel ingen endring med tanke på alvorlighetsgraden: ”styggedom” og ”avskyelig”. Dette ser vi når vi leser hva Paulus sier om homofili. Les bare her:

”Derfor gav Gud dem urenheten i vold… Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige… Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.” (Rom 1,24;26;27). ”Ta ikke feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike.” (1Kor 6,9-10).

Hørtes den siste oppramsingen kjent ut?

I Pinsebevegelsen så mener man at disse tekstene omhandler det vi i dag omtaler som homofile forhold, samme hvor forpliktende karakter det handler om. Pinsebevegelsens teologiske refleksjonsråd henviser til forskning, spesielt fra førstelektor emeritus Bjørn Helge Sandvei, for å sannsynliggjøre at de forhold Paulus omtaler er akkurat de samme som vi for eksempel kaller homofile ekteskap i dag. Ja, det samme som min venn som har vært aktivt med i kirken mesteparten av sitt liv, har hatt én kjæreste hele livet, en mann, som han også er gift med og har en datter sammen med. Dette er en ”styggedom”, ”avskyelig”, ”urenhet i vold” og de skal ikke ”arve Guds rike” ifølge Paulus. I denne sammenheng blir det egentlig ikke så rart at man bruker begrepet ”skrot” om homofili. Det er helt konsekvent med Pinsebevegelsens bibeltolkning. Du kan ikke si at homofili ikke er skrot og fremdeles kalle deg bibeltro i Pinsebevegelsens tolkning av Bibelen. Det er ikke noe gråsone her som at: ”Jo, Bibelen sier at homofili er imot Guds vilje for samlivet, men vi kan ikke ta Bibelens karakterbeskrivelse av homofili på den måten det står”. Nei, enten er homofili slik Bibelen sier at det er, eller så prater Bibelen om noe annet enn det vi erfarer i dag. Dette er tolkningsdilemmaet en kristenkonservativ er stilt ovenfor i møte med Paulus sine ord. Det er noe tenke på …

La oss kalle en spade for en spade: Hvis man mener at Paulus prater om alle de homofile samliv vi har iblant oss i dag og man mener at Paulus taler fra Guds eget ord, så kall det for ”skrot”. Men, hvis du mener at homofile som vil dele livet sammen ikke er skrot, ja, da mener du enten at Bibelen ikke er relevant i dette spørsmålet eller så mener du ikke at Bibelen omtaler relasjonen mellom homofile som vil dele hele livet sammen i dag. Jeg mener det siste, og da må det med nødvendighet settes en bevegelse i gang. Da bør man protestere!

Jeg lurer på om min appell til pastorer er noe fåfengt. En pastor jeg ser opp til beskriver sitasjonen sin slik:

"Det er tilnærmet umulig å lære seg å svømme, når man har falt i vannet. Eller å instruere brannslukking for noen som står i et brennende rom. Da er det vanskelig "å komme gjennom" til den andre. For den som ligger i vannet eller står i flammene er det mer et spørsmål om å komme seg i sikkerhet. Det er gjerne slik jeg føler det som kristen, forkynner og menighetsleder i møte med homofilidebatten."

Jeg tror han beskriver en følelse mange pastorer og pinseledere sitter med og derfor sitter det utrolig langt inne å si (eller trykke "like" på sosiale medier) noe som helst. Man er redd for hvilke meninger man blir tillagt. Dermed våger de ikke en gang å gi en empatisk støtte til den smerte homofile må leve med der deres kjærlighet ikke aksepteres, i redsel for å bli tatt til inntekt for noe de ikke mener. De vil helst ta disse samtalene utenfor sosiale medier, sier en annen pastor. Det kan jeg forstå, for i andre forum har man bedre kontroll og kan justere seg umiddelbart eventuelt slippe å bli motsagt. Likevel, å ha slike samtaler ensidig i samme rom, tror jeg ikke det er mulig. Å holde sårbare temaer utenfor sosiale - og andre medier er urealistisk. Husk at pastorer har prekestolen ++ hver søndag og får ofte tilgang til å uttale seg i styrte kristne medier. Det har ikke folk flest. Maktbalansen i å informere massene har vært veldig skjev, men sosiale medier utjevner nå denne skjevheten, og det synes jeg er en god ting.

Derfor bør kanskje min appell heller gå til pinsebevegelsens demokratiske grasrot som er positive til homofile forhold. Det er dere som må protestere og sette press på deres pastorer og ledere. Sier grasrota ifra, så blir det lettere for pastorer som er positive til homofili til si hva de faktisk mener. Da er det mange hindringer som forsvinner. De mister ikke jobben, tjenesten eller evnen til å utøve sine talenter.

Kall en spade for en spade: Enten er homofili skrot eller så er det ikke homofile kjærester og livslange homofile forhold Bibelens faktisk taler om, og da er tiden inne for å protestere i kjærlighetens navn, i Jesu navn. Amen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt