Verdidebatt

Jesus vårt store forbilde!

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jesus virket å være som alle andre barn men to ting skilte Han ifra oss alle andre, unnfanget ved DHÅ og var var bærer av DHÅ i hele sitt liv. Det at Han var bærer av DHÅ ifra mors liv gav Han en unik fordel innfor Gud Fader i Himmelen. Var ikke gamle karen før Han allerede kunne lære andre så de forundret seg noe ikke vi får del i før vi har bed Jesus inn i våre hjerter så DHÅ flytter inn og ja det kan skje i meget ung alder nå også.
Ser vi på Jesu liv frem til Han blei døpt i Jordan fungerte Han som et vanlig menneske selv med DHÅ hvilket spill for galleriet blir det da ikke når mennesker hevder å fungere i og fungerer i gaver som bare DHÅ deler ut til hvem Han etter de har mottatt Kristi Fylde ved å begrave sitt gamle synde liv der i dåpen, der barnedåp og konfirmasjon betyr nada.

14 Er noen blant dere syk? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn.15 Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.
    16 Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye.

Hadde disse 3 versene fungert opp igjennom årtiene hadde vår verden sett mye annerledes ut idag men pga vår snillisme slik at vi lot denne villfarelsen leve videre da lyset blei slått på ved forrige århundreskiftet er vi der vi er idag.

Hva jeg mener med det, ja på den tiden kan vi si evangeliet med Jesus som Frelser blei igjenoppdaget og med troende dåp der den nyfrelste begravde sitt gamle synde liv og fikk del i Kristi Fylde. Men istedet for å avsløre bedraget som hadde pågått i århundrer lot vi det i vår feighet fortsatt leve side om side med sannheten og gjør det fortsatt.

I klartekst når lyset blei slått på iring 1900 tallet skulle ilden bredd seg som i tørt gress men pga all feighet eller kall det hva dere vil fikk løgnen fortsatt leve sammen med sannheten og det høster vi til fulle nå. Det jeg her sier er at den kraftlause Lutherske lære med frelse i barnedåpen og med stadfestelse i konfirmasjonen fikk fortsette uten videre motstand og får fortsette i vår tid viser seg i vårt land i dag og er på vei inn i trosbevegelsen også.

Så tilbake til Jesus der ser vi at Han fungerte i noen oppgaver når Han var rundt om, Han underviste disiplene sine noe som er lagt til bibelskoler og noe til menigheten for det meste nå. For det andre helbredet han de syke og satte de plagede fri noe som det ser ut til å være forbeholdt noen få nå. Om feil undervisning eller mangel på undervisning er tilsiktet for å gjøre seg selv mere viktig skal jeg ikke si noe om er nok at jeg bare nevner det. Jeg selv måtte bli så frustrert at jeg spurte FAR selv selv om jeg viste svaret svarene for jeg møtte en vegg. Svaret jeg fikk var; Dere ber ille og enda har dere ikke bedt OM (vi ber Han gjøre noe i Jesu Navn) noe i mitt Navn. Et svar jeg trengte å høre akkurat da for å komme videre.

Hvorfor fordi jeg hadd mistet så mye pga andres vantro at jeg nesten begynte å tvile på min egen men en nådig Gud gav meg alle svarene jeg trengte som jeg visste men som jeg nå på nytt vil ved Guds hjelp finne en vei å dele med dere.

Som før er skrevet etter å ha blitt døpt der i Jordan begynte Jesus sin gjerning, mye av tiden gikk med til å undervise læresvein-ane , helbred de syke og Han lærte dem hvordan det skulle gjøres. Han lærde dem å binde å løse, ta autoritet over onde åndsmakter for å kaste dem ut. Han gav dem lignelsen om fikentreet om hvordan også vi kan befale ting å dø i Jesu Navn og det vil dø. Jeg vet for jeg har selv vært med om det. Og dette er det noe alle troende skulle vært drillet/opp lærd i ifra vi tok imot Jesus. Dette kommer under Misjonsbefaling Jesus gav oss, gå ut i hele verden og noe som var ment for oss alle men noe som det ser ut til er forbeholdt noen få og holt innenfor de respektive kirkevegger.

Disippel gjøring i de menigheter jeg har vært i har vært helt fraværende, i gjennom ca 3år gjorde ikke Jesus stort annet en å lære opp sine læresvenner i alt de trengte til for å kunne fungere i misjonsbefalingen slik den krevde ved selv å demonstrere den igjennom det Han lærde og igjennom handlinger på Ordet. Man kan spør seg hvorfor dette ikke blei åpenbart her i lille Norge før nesten Han selv kommer igjen, Heldigvis har jeg sett til Statene.

På grunn av denne mangelen på opplæring blei også de troendes bønneliv en katastrofe uten kraft og til tider okkult, det var da voldsomt sier du kanskje ja kan være fine å høre på slike bønner og høres kanskje riktige ut men å be Jesu om å gjøre noe som en person ikke vil sjøl vil være med om er ikke annet en okkult. Sakt på en enkel måte da Jesus utbasunerte sitt Det Er Fullbrakt der på Korset så vart alt tilveiebrakt, frelsen, helbredelse, utfrielse, kjøpt fri ifra loven forbannelse, sitt navn gav Han oss og Han sendte den Hellige Ånd for å ta bolig i alle dem som inviterte seg inn i sitt hjerte men det å ta imot alt dette må hver enkelt menneske gjøre selv.

Johannes 1 sier:  12 Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn – de som tror på hans navn. 13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud.

Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker!16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 O15g disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske.»

Rom 10, 8 Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Det er troens ord, det som vi forkynner.  9 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.11 Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme.

Jakob 2:   18 Noen kan si: «Den ene har tro, den andre har gjerninger». Vis meg da din tro uten gjerninger, så vil jeg vise deg min tro av mine gjerninger. 19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde ånder tror det – og skjelver! 20 Vet du ikke, du du

uforstandige menneske, at tro er til ingen nytte uten gjerningene? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble erklært rettferdig?

Ved å få Åndens åpenbarelse over disse versene vil en se klart at hvert enkelt menneske har ansvar for sin egen frelse, med hjertet tror en og med munnen bekjenner vi oss til frelse. Den mest normale veien for oss troende er igjennom våre vitnesbyrd så de igjennom dem kommer til tro, vi blir deres vei til å kunne tro. Uten våre vitnesbyrd ville de ikke ha noen forutsetninger til i komme til tro den undervisningen vi/jeg fikk på skole var uten ånd og liv bare en historie fortelling. Noe annet blei undervisningen på søndagsskolen av Birger redningen for meg for der var Ånd i fortellingene.

Men utover det personlige vitnesbyrdet har vi også bønnens vei men det er vesentlig hvordan vi ber, unisont omtrent over hele fjøla blir det bedt slik, å Jesus du som er så stor og sterk, kjøpt oss fri ifra ditt og datt ja ingenting er umulig for deg frels og helbred Hans og Per, Gurrina og Olga i Jesu Navn Amen! Satirisk ja men sett dere ned og virkelig lytt til mange av de bønnene som blir bedt så vil du høre det selv og hva er så galt med slike bønner, ja Jesus har som før skrevet tilveiebrakt alt der på korset det er opp til hvert enkelt menneske å selv ta imot frelsen og ved våre hender legedom og utfrielse. Jesus kan ikke lengre for Han gav oss sitt Navn å bruke og sendte DHÅ for å bo i våre hjerter så vi skulle fortsette der Han måtte slutte. Ja vår kraft idag behøver ikke å stå tilbake noe for den Mesteren selv jobbet i når vi ber i, tar autoritet over en sykdom eller åndsmakt og ber i Jesu Navn.
Kol 2 9 I ham er hele guddomsfylden legemlig til stede, 10 og i Kristus, som er hode for alle akter og myndigheter, har også dere fått del i denne fylde. 11 I ham ble dere omskåret, ikke med menneskehånd, men med Kristi omskjærelse, da dere la av det legeme som er under synden. 12 For i dåpen ble dere begravet sammen med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på den Guds kraft som reiste Kristus opp fra de døde. 13 Dere var døde på grunn av deres synder, uomskåret som dere var med deres onde natur. Men han gjorde dere levende sammen med Kristus, idet han tilgav oss alle våre synder. 14 Gjeldsbrevet som gikk imot oss på grunn av lovens bud, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset. 15 Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem fram til spott og spe da han triumferte over dem på korset.

Kan forstå folk som hevder seg å være troende for de dem er opplært til å tro det ikke forstår disse versene for de er ikke i besittelse av DHÅ og har ingen forutsetning til det men at Åndsfylte troende neglisjerer og ikke bringer videre sannhetene i disse versene og de som er belyst ovenfor er meg helt ubegripelig. Har prøvd i små doser ved mange anledninger å dra igang noe og om ikke annet for å få en reaksjon men møtes med en knugende stillhet. Men skal Gud få sin innhøstning må det komme en forandring i begge leire, Ordet og Jesus må få den plassen og oppmerksomheten de rettmessig skal ha. Omveier, kompromiss og rett vranglære må bekjempes, ikke bare av noen få men av hver sanne troende. Ordet må få bli vår veileder igjen ikke det vi med menneskers vaner og
erfaringer er opp lærd til å tro, bare ved å forkynne ordet aktiveres den kraft og troen som
gjør at mennesker blir helbredet og kommer til TRO.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt