Verdidebatt

Den virkelige Al-Aqsa er ikke i Jerusalem

- Koranen sier at Det hellige land tilhører jødene. Det er jødene som har arveretten. Det sier Sjeik Riad i et intervju med sjefredaktør Aviel Schneider i nr. 2-16 av magasinet Israel Idag/IsraelToday. Riad bor i Galilea.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

-        For sine uttalelser har han fått mye kritikk og må bo på hemmelig sted.

- Vi er fornuftens stemme innen islam. Men problemet er at det muslimske samfunnet ikke skiller mellom det som står skrevet i Koranen og tolkningen av dette. De påståtte profetiene til Muhammed om de dødes oppstandelse og at det først skal skje etter at jødene er utryddet, er ikke nevnt i Koranen. Det er fra supplerende skrifter. Det motsatte er faktisk tilfellet. Koranen slår i 20 vers fast at Israels land tilhører det israelske folk, sier Sjeik Ryad.

- Så lenge dette løftet bare var ord, var det ikke et problem. Problemet startet da det virkelig skjedde i 1948, sier Riad. Han og andre med dette syn kalles korianer eller Koran-sionist.

Om slagordet «Al-Aqsa er i fare» sier han dette : Al-Aqsa er nevnt i Koranen, men det sies ikke hvor denne moskeen ligger. Islamske kjenner har alltid sagt at Al-Aqsa ligger i Saudi-Arabia eller i Jemen.

Hvilken moské som er den som er nevnt i Koranen, har også den lærde egypter Joussef Ziedan, direktør for manuskriptavdelingen ved biblioteket i Alexandria, uttalt seg om. I et intervju med egyptisk CBC TV sa han at da Muhammed dro fra Mekka til byen Tai’f, var der to moskeer, Al-Adna-moskeen (den nærmeste) og Al-Aqsa-moskeen (den fjerneste). Al-Aqsa-moskeen i Jerusalem fantes ikke den gangen, og byen ble ikke kalt Al-Quds, men Aelia, og den hadde ingen moskeer, ifølge Ziedan.

Den overraskende journalisten lurte på om det betydde at det ikke finnes noen rettferdig grunn til krig (om Jerusalem), og at vi egentlig burde snu ryggen til Al-Aqsa, som ikke har noe med oss å gjøre. Til det svarte Ziedan at «verken vi eller jødene har noe med dette å gjøre. Det sier nå jeg. Jeg synes folk burde tenke på dette».

-         Hvor leder det oss hen? spør journalisten.

Ziedan svarer: Til fred!

I Israel Idag nr. 3 karakteriserer Sara Zoabi Korani-bevegelsen, som hun tilhører, som en retning innen islam som er sionistisk, det vil si lojal overfor staten Israel. Og som tror at å elske jødene, er en religiøs plikt.

Hun sier at Jerusalem og Tempelberget ikke er nevnt i Koranen. – Da Tempelberget i 1967 kom over på israelske hender, var det ikke noe «palestinsk» folk, og Tempelberget hadde aldri vært under palestinsk kontroll. Det er en mindre sak som palestinerne har lykkes i å gjøre til en religionskrig, sier Sara Zoabi.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt