Verdidebatt

Enorme verdier står på spill

Veivalgene i klimapolitikken kan imidlertid stikke kjepper i hjulene på satsingen mot et grønt skifte. Paradoksalt nok vil dette også kunne gi økte klimagassutslipp.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Norge skal redusere utslipp av klimagasser med mer enn 40 prosent i lテクpet av 15 テ・r. Politikere og nテヲringsliv har derfor hテクye ambisjoner om et grテクnt skifte i norsk テクkonomi. Vi mテ・ kutte i bruken av olje, og テクke bruken av fornybare ressurser.

Varer og produkter mテ・ i fremtiden lages av fornybare rテ・varer og produseres pテ・ en klimavennlig mテ・te. Regjeringen skal snart legge fram strategien for en 窶ィambisiテクs satsing pテ・ bioテクkonomi i Norge.

Den skal vテヲre en bテヲrebjelke i det grテクnne skiftet i norsk テクkonomi og bidra til reduksjon av klimagassutslippene.

Bioテクkonomi handler om omdannelse av biologiske rテ・varer til energi, mat, fテエr, materialer, kjemiツュkalier, fiber- og 窶ィandre ツュindustriprodukter. Norge har enorme mengder fornybare ツュbiologiske ressurser i havet, i skogen og i jordbruket.

Forsiktige anslag tilsier at verdiskapingen basert pテ・ disse ressursene kan tredobles i ツュlテクpet av fテ・ tiテ・r. Men valg av feil og kortsiktige klimatiltak kan fテクre til en brテ・stopp i bioテクkonomi-ツュsatsingen.

Norge har valgt テ・ henge seg pテ・ EU sitt regimeツュ i oppfテクlgingen av klimaavtalen som nylig ble vedtatt i Paris. Vi deltar allerede i EU sitt system for klimakvoter, som omfatter utslipp fra industriツュ og oljeツュnテヲringen og regulerer halvparten av klimagassutslippene i Norge.

Myndighetene テクnsker nテ・ en avtale med EU om felles oppfyllelse av klimaforpliktelser pテ・ alle samfunnsomrテ・der. I realiteten betyr dette at vi mテ・ fテクlge de prioriteringene og reglene som EU bestemmer seg for. Norge har med andre ord valgt bort muligheten til テ・ bestemme sin egen klimapolitikk.

Dette kan vテヲre greit hvis vi er sikre pテ・ at EU velger lテクsninger som tilrettelegger for et grテクnt skifte og effektive, langsiktige klimatiltak i Norge. Det er imidlertid en betydelig risiko for at det motsatte kan skje.

EU er i full gang med テ・ bestemme regelverket for hvordan landbruket skal bidra til utslippskutt. Et av ツュalternativene de har skissert, er テ・ likestille utslippene fra jordbruk og skogbruk med utslippeneツュ fra biltrafikk, avfall og andre ツュutslippskilder.

Dette vil premiere kortsiktige og marginale klimatiltak framfor effektive og varige klimagevinster. En slik lテクsning vil stimulere til テ・ redusere matproduksjonen i Norge, fordi matproduksjon medfテクrer utslipp av klimagasser. Men vi vil uansett trenge mat. Vi mテ・ da importere mer, fra land som i stor grad har hテクyere utslipp fra sin produksjon.

Utslippene vil pテ・ kort sikt gテ・ noe ned i Norge, men desto mer opp i landene vi importerer fra. Dette alternativet vil ogsテ・ stimulere til テ・ la skogressursene stテ・ urテクrt framfor テ・ benytte trevirke, som er bテ・de fornybart og ツュklimavennlig, til nテクdvendigeツュ produkter. Skogen vil da pテ・ kort sikt bindeツュ mer klimagasser.

Men over tid vil utslippene テクke dramatisk ettersom trテヲrne rテ・tner i skogen og produkter mテ・ lages av olje eller andre rテ・varer som ikke er fornybare. Da kan vi glemme storsatsingen pテ・ bio-窶ィテクkonomi og grテクnn verdiskaping.

Landbruket er i dag den stテクrste bidragsyteren i テ・ redusere Norges klimagassutslipp. Utslippene fra sektoren er 4,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter, mens mer enn 26 millioner tonn bindes og lagres i skog og jordsmonn hvert テ・r.

For テ・ stimulere til ytterligere og varige klimabidrag, vil det desidert beste alternativet vテヲre et eget og separat klimaregelverk for alle utslipp og opptak fra landbruket. En slik lテクsning テ・pner muligheten for テ・ optimalisere balansen mellom テ・ lagre klimagasser i trevirke og jordsmonn, og テ・ produsere mat og fornybart rテ・stoff.

Rテ・stoffet er nテクdvendig til byggeツュvarer, bioplast, medisiner, drivstoff og alle andre produkter vi trenger. Et eget landbruksツュregelverk vil ogsテ・ oppmuntre til en storstilt satsing pテ・ nye tiltak for テ・ redusere utslipp fra norsk matproduksjon.

Europakommisjonen skal legge fram sitt forslag til regelverk fテクr sommeren. Muligheten for Norge til テ・ pテ・virke utfallet er begrenset etter at forslaget er lagt pテ・ bordet.

Vi har en regjering med skyhテクye ambisjoner om テ・ pテ・virkeツュ EU for テ・ fテ・ gjennomslag for nasjonaleツュ interesser. Norsk Landbrukssamvirke er derfor overrasket over at regjeringen ikke har gitt klare synspunkter pテ・ valg av regelverk for landbruket, og er sテ・ passive angテ・ende EU-prosessen.

Enorme verdier stテ・r pテ・ spill. Mulighetene for en kraftfull bioテクkonomi og et grテクnt skifte kan fテ・ seg en durabelig knekk. Det har vi ikke rテ・d til.

Fテクrst publisert i Vテ・rt Land 24.2.2016

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt