Verdidebatt

Bortrykkelsen av de kristne finner sted ETTER, og ikke før den store trengsel i følge Herren selv

Guds fred til alle søsken i Herren Jesus Kristus! Dette innlegget er ikke ment for å skape splid eller unødig diskusjon blant kristne søsken (2. tim 2:23-25), men for at vi som Guds folk skal være forberedt på det som venter oss for Herrens skyld.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Bortrykkelsen av menigheten finner sted ETTER, og ikke før den store trengsel. I dag har de fleste kristne den oppfattelsen at bortrykkelsen/opprykkelsen av de kristne finner sted før den store trengselstiden som Guds ord forutsier. Jeg trodde også dette tidligere, fordi det var det jeg for det meste hadde blitt lært av andre. Jeg har imidlertid endret oppfatning i dette på grunn av Bibelens ord. Jesus sier selv uttrykkelig at Hans gjenkomst og bortrykkelsen finner sted ETTER trengselen. Etter først å ha talt om hva som skal skje mot slutten av denne tidsalder og om den store trengsel konkluderer Herren slik: "...Straks etter de dagers trengsel skal solen bli formørket, og månen skal ikke gi sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himlenes krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og da skal alle folkestammer på jorden jamre. Og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet. Og Han skal sende Sine engler ut med en mektig basunrøst, og de skal samle sammen Hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra den ene ende* av himmelen til den andre." Matt. 24:29-31 Jesus nevner ingenting om en gjenkomst eller bortrykkelse før trengselen i Matteus 24. Den eneste gjenkomsten/bortrykkelsen Han nevner kommer uttrykkelig ETTER trengselen. Noen hevder her at Jesus talte til Israel/jøder og ikke til de kristne, men denne teorien har ingen dekning i teksten. Det var tvert imot noen av disiplene (kristne) som spurte Jesus om hva tegnet på Hans komme og denne verdens ende er, og Jesus ga dem svar på det de spurte om. Ingen steder i teksten står det at Jesus plutselig gikk bort fra disiplene som hadde spurt Ham for så å henvende seg til Israel/jøder i sin tale. Tvert imot taler Jesus bl.a om at "dere skal bli hatet av alle folkeslag for mitt navns skyld" (v.9.) Dette må jo åpenbart være en forutsigelse for oss kristne. Grunnen til at dette temaet er så viktig og at jeg velger å ta det opp er ganske enkelt at dette utgjør en stor forskjell for oss som kristne i forhold til hva vi har i vente, hva vi skal forberede oss på! Skal vi gå gjennom trengselstiden eller ikke? Blir vi rykket bort før Antikrist og trengselen bryter løs eller skal vi oppleve alt dette? Vi kan vel alle forstå at disse spørsmålene er veldig betydningsfulle for oss! Mange vil kunne bli svært skuffet og forvirret dersom den bortrykkelsen de hadde ventet før trengselstiden uteblir. Som Guds folk må vi belage oss på trengsel for Hans navns skyld, som Guds ord også ellers sier vi skal oppleve. Samtidig gir Herren oss også oppmuntring og styrke i Guds ord til å holde ut for Hans skyld. "Den som holder ut til enden, skal bli frelst" (Matt. 24:13.) Med bønn og håp om styrke, glede og utholdenhet for Guds folk inntil enden og vår evige salighet. Nåde og fred fra Han som var, er og kommer! Broderhilsen, Trond Hanshus

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt