Verdidebatt

To rabbier vs radikal islam imam

Hva skjer når to reservist IDF'ere, som også er rabbier, inviterer Anjem Choudary til samtale om islam, det som foregår i Midt-Østen - IS, konflikten om områder vunnet i forsvarskrig i 67 o.s.v.? Choudary har vært - eller er fortsatt - mentor for UH

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Profetens Ummah.  Han ser trolig nærmest alt som pr for islam og stiller opp velvillig i debatter - også der han har erfaring med å ende opp i stor uenighet foran mikrofon og kamera.  Dette foregår imidlertid på Voice of Israel - en radiostasjon og samtalen vil selvsagt dreie seg mer om muslimer og jøder, arabere og Israel enn det som vanligvis er tema når Choudary tar ordet offentlig.

Samtaler med Chaoudary har hatt en lei tendens til at programledere har dårlig tid.  Choudary er en grundig person som tar sin religion på alvor og bygger opp for lange svar for programverter.  Han snakker etter min mening rimelig ærlig, men han sliter med virkeligheten om det som foregår i regi av IS, som han anser som jihadhelter.

Jeg skriver dette mens jeg lytter, så vi får høre hvordan dette går.  Så langt har Choudary forklart forskjellen på offensive jihad og defensive jihad.  Jihad er en islamsk edel plikt.  Konflikten med PA/Fatah/Hamas er et eksempel på defensive jihad - forsvare seg.  IS og deres offensiv er et eksempel på det motsatte.

Det ene blir da i mine ører å forsvare opplevde muslimske områder - det andre blir å implementere islam i områder - innføre sharia - kutte hoder - fjerne homoseksuelle - pakke inn kvinner i svarte laken o.s.v.

'Her blir det mye opp til opplevelsen og rabbiene spør hvorfor muslimer er raske med å spille ut "the victim card" uansett hva settingen egentlig er - om dette blir et uærlig triks?

Choudary bruker da ordene "Palestine is stolen" som et eksempel på mange land som ramses opp der det foregår defensive jihad.  Rabbine sier da at vi vant disse områdene i en forsvarskrig.  Hvorfor kan ikke muslimer som andre akseptere nederlag?

Rabbiene sier at islam framstår som en usikker ideologi der veien inn er rask, men veien ut finnes ikke - og i samliv med islam er det straff og underkastelse, mens inngangen til jødedommen skjer ved fri vilje etter grundig overveielse - den største tjenesten for Gud er å tjene Ham etter fri vilje.

Sionisme begynner ikke med Herzel, men med Araham.  Kan ikke du se det profetiske ved at jødene nå samles i sitt hjemland?  Er ikke dette Guds vilje, Choudary?  Bibelen er da en myte - det profter nedskrevet har sagt - en myte o.s.v.  Rabbiene tar da til motmæle - ser du ikke dette som hellig og guddommelig? men får ikke noe klart svar på det.  Choudary og rabbiene er enige i atg jødene hadde det bedre under historisk muslimsk herredømme enn de kristne.

Chaoudary faller ut av og til og rabbiene reflekter litt underveis - lever denne imamen i 2015 i London eller i en bortkjemt plass i Langtvekkistan?  Jødene henter ut historie og arkelogiske funn som referanse for sin historie - ikke for å leve som om ingenting forandret seg gjennom årene - som de får en fornemmelse av i samtale med imamen.

Rabbiene er og inne på mangelen på og viktigheten av å bringe Gud inn i den konflikten som nå pågår mellom islamister og Vesten.  Det er på nivå  "holy war" mot menneskerettigheter krigen føres - men er det ikke noen Gud i Vesten?

De vil og snakke om livet - det gudgitte liv vi har fått, mens islam nærmest dyrker døden og er en dødskult.

Homoseksuelle.  Har imamen noen følelser for de i det hele tatt?  Steining av kvinner som blir funnet skyldig i ekteskapsbrudd - i London, spør rabbiene?  Ja, hvis sharia - svarer Choudary.

I islam så repekterer vi ikke grenser mellom nasjoner og områder, sier Choudary på spørsmål om islam ville respektere en vestlig fredlig verden som akkurat det og la den forbli slik ved å forholde seg hverken til offensive eller defensive jihadvurderinger.  Islam skal dominere verden, sier skriften.  De som ikke er muslimer har fire valg - enten konvertere - betale beskyttelsesskatt - eller finne seg et sted uten islam - eller dø.

Rabbiene sier da at deres naboland er dårlig reklame for religionen islam - det er ikke mye frihet og trygghet i disse landene og gjerne med herskere som styrer med hard dominerende hånd.  Dette er mer et mareritt for en fri verden enn noe annet.  Hvorfor skal dette påkastes en verden som ikke vil ha det?  Det kommer lite - for verden - viktig kunnskap fra disse nasjonene - 46 islamske nasjoner har fått fram 2 nobelpriser i Stockholm.

Det er kun IS som har promotion utgaven av den islamske stat - de nasjonene rabbiene nevner har kun implementert deler av sharia.  Legger inn link nå - ta den nederste -

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt