Verdidebatt

MH17 – EN OPPSUMMERING

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Av Kåre Wahl, Hammerfest

Den 17. juli I år ble et passasjerfly skutt ned over Øst-Ukraina der opprørerne har kontrollen. Flyet skulle til Malaysia og tilhørte Malaysian Airlines.

En talsmann for flyselskapet har bekreftet at den Kiev-baserte luftkontrollen ga ordre til pilotene at de skulle fravike den normale flyruta og i stedet gå over det opprørerkontrollerte området. Da var flyet sannsynligvis over Polen. Det er ikke kjent hvorfor ordren ble gitt. Men det er motsatt av vanlig praksis der man dirigerer passasjerfly bort fra krigsområder og ikke inn i dem.

Nederland har oppnevnt en undersøkelseskommisjon med medlemmer fra Nederland, Belgia, Australia og Ukraina. Malaysia har gjentatte ganger, bl.a. ved landets statsminister, krevd å få bli med, men det er konsekvent blitt avslått. Siden flyet var malaysisk, pilotene var malaysiske og mange av passasjerene var malaysiske, var det en merkelig avgjørelse. Men den avgjørelsen ble omgjort den 28. november. Utelukkelsen ble vel for pinlig i det lange løp. Enda merkeligere er det at kommisjonens arbeid er hemmelig, og hver av partene har vetorett overfor hva som skal offentliggjøres fra kommisjonens funn. Hvorfor det?

Men mye stoff om nedskytninga er kjent allerede. Og det som er kjent, kan ikke kommisjone hemmeligholde.

Den versjon vi har fått høre, er at MH17 ble skutt ned av opprørerne med en russisk BUK-rakett. Det er åpenbart ikke sant. En slik rakett etterlater seg en eksosstripe som er synlig i 10 minutter. Det var mange vitner til at flyet ble skutt ned, men ingen har sett denne eksosstripen. Den historien er altså oppdiktet.

Øyenvitner har sett to jagerfly i området samtidig med MH17. Russisk radar skal også ha sett dem. De må ha tilhørt Ukraina, men der benekter de at de hadde fly i området.

USA overvåker luftrommet fra satellitter, og de vet selvfølgelig hvorvidt det var eller ikke var jagerfly i det aktuelle området, men de sier ingen ting om det. Men da sier de mye.

Peter Haisenko er en tysk pilot. Han fant et fotografi av en cockpitside av MH17 på Google, og reagerte umiddelbart på det han så. For det var kulehull, hull etter inngående og utgående prosjektiler fra en 30 mm maskinkanon. De prosjektilene kan umulig komme fra bakken. Altså må de ha kommet fra et fly.

Kiev-regjeringa har fly av typen SU – 25. Disse flyene har 30 mm maskinkanoner. Det må være et av disse flyene som skjøt ned passasjerflyet, uansett hvor mye Kiev-regjeringa benekter det og uansett tausheten fra USA.

I russiske media oppgis til og med navnet på piloten som skjøt. Det er overraskende, men ikke utenkelig siden nåværende Russland sikker har mange etterretningsfolk i forsvaret til den tidligere sovjetrepublikken Ukraina. Det media også forteller er at denne mannen dagen etter nedskytinga dro på ferie til Dubai og er der ennå.

Det hører med til denne historien at en kvinnelig ansatt i luftkontrollen, hjemmehørende i Dnepropetrovsk, som ledet MH17 på sin ferd, også forsvant til Dubai dagen etter nedskytninga.

De to siste avsnittende hører ut som en røverhistorie, og det er mulig at de er det.

Men hele denne oppsummeringa viser etter min mening at det er overveldende sannsynlig at MH17 ble skutt ned av et ukrainsk jagerfly, og at det ikke var russiskstøttede opprørere som gjorde det.

De som driver med psykologisk krigføring i Vesten, har hausset opp en russeskrekk hvor det usanne dominerer fullstendig over det sanne. Den er en forutsetning for de sanksjonene som er iverksatt for å nå målet om å destabilisere Russland.

Her deltar Norge lojalt. Det er pinlig at Norge dilter så ukritisk og servilt etter Nato og USA.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt