Verdidebatt

Jernbanens infrastruktur - stort vedlikeholdsmessig etterslep

Jernbaneverket kaster frem nye sjokktall for vedlikehold og fornyelse: behovet er på nærmere 65 milliarder kroner frem mot 2027.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er Aftenposten som forteller om de nye tallene fra Jernbaneverket:

Etterslepet handler om vedlikeholdsarbeid som skulle vært utført, men som ikke er gjort. Fornyelse om jernbanens ulike komponenter som når sin levetid eller som forventes å bli slitt ut i årene som kommer.

Det er Samferdselsdepartementet som har bedt Jernbaneverket vurdere hvordan behov for et for drift og vedlikehold påvirkes av økt trafikk, nye anlegg som tas i bruk og et vanskeligere klima. Dette som en del av forarbeidene til ny nasjonal transportplan (NTP) for 2018-27.

[...]

- Det har vært kjent at det trengs store summer til vedlikehold. Summen blir veldig høy når man også legger til fornyelse. Dette viser at det trengs mye penger i løpet av kort tid. Det er et sterkt signal til regjering og opposisjon som nå sitter i budsjettforhandlinger, og til dem som planlegger neste NTP, sier Holger Schlaupitz i jernbanens interesseorganisasjon Jernbanealliansen.

Les reportasjen i sin helhet i Aftenposten.

Min kommentar: Mange av oss har i årevis vært frustrert over at, samt lurt på hvorfor, det er så store problemer med forsinkelser og uregelmessigheter i den norske togtrafikken (strømbrudd, signalanlegg som faller ut, etc.). Vel, nå får vi altså en faglig underbygd bekreftelse på det en del nok lenge har mistenkt, nemlig at det finnes et stort (og formodentlig fra år til år økende) etterslep i vedlikehold og fremtidsrettede investeringer.

Jeg har rimeligvis ingen mulighet til å vurdere holdbarheten i de tallene som nå legges frem (kanskje er de litt for høye, kanskje er de litt for lave; store investeringer må til, uansett), men vil på generelt grunnlag gi min støtte til alle dem som kjemper for bedre vilkår for jernbanen her i landet (samt skikkelige t-bane-løsninger i og rundt de store byene).

Vi trenger å få større del av gods- og persontransporten over fra vei til bane, og da trengs det en god infrastruktur som muliggjør et pålitelig togtilbud. Og, motsatt, når folk stadig opplever at togene ikke er i rute, øker lysten på å bruke bil i stedet.

Raske og pålitelige tog mellom de store befolkningssentraene er et viktig tiltak for å dempe bruk av fly og bil, og på den måten senke utslipp av klimagasser, samt andre typer forurensning. Det vil også bidra til å senke antallet som hvert år skades eller omkommer i trafikken.

En opprustning av infrastruktur for tog er god klima- og miljøpolitikk, det er god samferdselspolitikk, og det er dessuten menneskevennlig; en meget god investering for fremtiden. Når fjellandet Sveits har klart å bygge et av verdens beste togsystemer, da må også vi kunne klare det.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt