Verdidebatt

Stopp en dreamliner!

Bjørn Kjos og den mektige flyindustrien trenger motstand fra flere enn innbitte fagforeninger. Det er på tide 
at myndighetene demper reiseiveren.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

En av årets gode opplevelser var en tur i regi av Vårt Lands reise­klubb til Hellas. Vi skulle reise i apostelen Paulus’ fotspor i området der han og hans medarbeidere kom til Europa.

I ukene før vi satte oss på flyet, hadde jeg en diskusjon med et par av Vårt Lands lesere. De mente­ det var uetisk av Vårt Land å tilby turer som gjorde det nødvendig å bruke fly – med tanke på de miljømessige utfordringer som er knyttet til flyindustrien. Framtiden i våre hender hevder at nordmenns flyreiser står for 10 prosent av norske klimautslipp.

Leserne inviterte til en viktig diskusjon, som det ikke er abso­lutte svar på. Flyindustriens fremvekst er en del av vår nære historie som det er all grunn til å reflektere over, også i et etisk perspektiv.

Pakketurer. På Paulus-turen til Hellas var det med en vel 80 år gammel dame som for første gang deltok i en organisert felles­tur på privat basis. Hun hadde en interessant historie. På slutten av 1950-tallet var hun flyvertinne i SAS. En dag ble hun kalt inn til sjefen og fikk et spesielt oppdrag: Hun skulle være med på en testtur til Mallorca. Ikke med et vanlig rutefly, men med et charterfly beregnet for toppene i reise­bransjen. SAS inviterte dem på ­studietur for å sjekke mulig­hetene som lå i et konsept som ble kalt for pakketurer.

Det gikk ikke mange årene før charterturene ble megasuksess.­ Er det noen nordmann å opp­drive­ som ikke har vært på sydentur? Det er det sikkert, men de regnes nesten som en kuriositet.­

Solgaranti. Vi snakker ikke lenger om én tur i året. Forfrosne nordboere fortjener varme både vinter, vår og høst, og siden vi heller ikke er sikre på at de neste­ somrene blir av samme kaliber som i 2014, bestilles gjerne en «solgarantitur» i juli eller august også.

En av nyhetssakene med godt gjennomslag i juli, var karen som ville ha forsikringsselskapet til å refundere utlegget til flybilletten. Siden det var så varmt i Norge, trengte han ikke å reise utenlands. Dette mente han var en god forsikringssak.

Vi kan smile av hendelsen, men den gir et godt uttrykk for nordmenns generelle holdning: Dette­ er noe vi fortjener. Turene­ til Syden­ er nærmest som en rettig­het å regne.

Luftens helter. Luftens helter har vi hatt helt siden Trygve Gran, som den første, fløy over Nordsjøen i 1914. Krigspilotene hadde høy status etter 2. verdenskrig, og i moderne tid har det alltid vært knyttet prestisje til titler som flykaptein og flyvertinne. I de siste årene har Norge fått en ny super­helt. Bjørn Kjos har sørget for at hundretusener av nordmenn havner i Syden, i enkelte tilfeller for noen hundrelapper. Bestiller Norwegian noen Dreamlinere, fremkaller det de største overskriftene, som blir enda større når de ikke tar av som planlagt.

Reise- og flyboblen vi er inne i, får også konsekvenser for all infrastruktur som er knyttet til fly. Vår nyeste og største flyplass har for liten kapasitet, 16 år ­etter at den ble åpnet. I disse dager sluttføres en investerings- og kostnadsoverskridelse på Gardermoen­ på mange milliarder ­kroner. Overskridelsene får neppe noen følger. Ifølge avtroppende fly­plassjef Ingar Nicolai Nilsen er det en smal sak å tjene inn igjen det som investert.

Taxfree-salget. Flyplassjef Nilsen­ har regnet ut at hver passasjer som beveger seg inn på området, legger igjen 120 kroner i gjennomsnitt. Han mener at dette lett kan fordobles. Det skjer neppe fordi den rådyre kaffe­ latten­ skal bli så mye dyrere,­ men fordi myndighetene er så ekstremt fleksible med å legge til rette for taxfree-salget. Etter at Siv Jenssen fikk konvertert tobakk til vin 1. juli, er vinsalget økt med over 20 prosent.

I løpet av den korte stunden det har tatt å skrive disse linjene­, fylles­ mailkontoen min opp av stadig nye reisetilbud. Ofte påstås det at det er siste sjanse for å få med seg en storslått opplevelse i fjernere strøk.

Siste sjanse kan fort bli en realitet, om vi ikke tar rev i seilene. Jeg gir ikke min støtte til forslagene fra de mest radikale Vårt Land-leserne om å iverksette forbud mot eller rasjonering av flyreiser, men det er sannelig på tide at myndighetene gjør noen tiltak som demper reiseiveren.

Det letteste tiltaket er å droppe taxfree-handelen. Redusert alkoholforbruk ville ha vært en gave til folkehelsen og kunne også hatt indirekte miljømessig virkninger ved at det ble mindre fristende å reise.

Drømmene knyttet til reising kan vi ikke knekke, men likevel må vi kunne ha evne til å si at nok er nok.

FØRST PUBLISERT I VÅRT LAND 20. AUGUST 2014

Les mer om mer disse temaene:

Helge Simonnes

Helge Simonnes

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt