Verdidebatt

Mens vi venter på terrorangrepet .....

- altså - før - det kommer, så er vi nå der at syrere her i Bergen står fram i media og sier at "vi er ikke sånn" og noen muslimer som har det med å ta på seg jobben å forsøke å moderere det som skjer eller kommer i islams fotspor - de står også fram

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

og sier at "muslimer er ikke sånn".

Jo, vi kjenner det igjen.  Etter 22.07.11 så var det mange av oss som "ikke ville være sånn" av frykt for at noen iblant oss skulle koble - akkurat meg - inn i denne konteksten.

Det samme når deg gjelder noe som skjer i den kristne innsideverden - "vi er ikke sånn".

Jeg har imidlertid et stort problem når det gjelder islam - skriftene er imidlertid... sånn.

De som ikke er "sånn", må enten ha moderert seg selv eller tatt inn over seg at de nå befinner seg i et land der det ihvertfall ennå ikke er mulig å være "sånn", men en håper at det skal skje - eller?

Jo, det er mange retninger under paraplyen islam, men muslimer verden over dreper muslimer. Men- hvorfor følger det trusler, mord og ufrihet i fotsporene til islam? Vi i Norge er ikke vant til dette. Vi er ikke vant med at en klan, stamme, sekt, gren av en religion er i behov av å drepe hverandre for å kjenne troskap til sin .. Gud,

Det ISIL gjør er jo etter islam. Konvertitter skal drepes. De kristne i Mosul fikk tre valg:
Konverter - og da kreves det en overbevist konvertering som ikke er skjedd i frykt - da dør du .. eller Betal beskyttelsavgift - du blir registrert og døra de merket - blir du ranet av muslimer, så har du ikke penger å betale beskyttelse med og da ... dør du. Dø. Eller flykt - som de kristne valgte. På vei ut av Mosel ble de fratatt alt de eide - det eneste de fikk beholde var Id.
I Kabul ble konvertitter, homofile og intellektuelle ( de som kan lese og leser annet enn skriftene islam krever) drevet ut over kanten på stupetårnet i Kabul under Taliban. Disse gjorde det og i henhold til skriftene i islam.
Jo, vi ser at vi har fått et problem vi ikke hadde tidligere - islam i blant oss - og dere som kaller dere moderate og menneskerettskjennelige har en jobb med å stå i gapet og vise oss andre og islamistene at dette ikke er islam - eller er det rett og slett det?

Jo, dette er utfordrende.  Sent i går kveld var det igjen nevnt Mullah Krekar som motivasjon for akkurat å sette kursen for Norge - og da fant "Snutte-Knut" denne der Nrk har en lengre samtale med en mann som titt og ofte er i Norge -   Anjem Choudary - en britisk tidligere advokat og talsmann for den islamistiske gruppen Islam4UK. Han er gift, har fire barn, og bor i IlfordLondon.

Han er kjent for å sette sharia over bristisk lov - det er og tema i den samtalen han fører her.  Han tror - og generelt - vi som tror - mener det vi tror - at islam er overlegen alle andre trosretninger og ønsker England - og Norge - omsatt til samfunn underlagt sharia i sin helhet.

Utgangspunktet for samtalen er at Nrk mener at Choudary truer Norge med terror som en konsekvens for at "vi" har satt Krekar i fengsel etter norsk lov.

Innledningsvis hører vi et annet syn på Krekar enn det gjerne vi sitter med - "han er en av de få stemmene for det rene islam i Europa".  Choudary forsnakket seg nesten i setning to og sier at vi skal bli ... okku...  befridd ... for så å få våre samfunn shariaimplementert.

Krekar har ikke et problem med deg og meg, men med de norske myndigheter.

Snutten er trolig fra 2012 - Choudary har nå bedt muslimer verden over om å gjøre noe for å befri Krekar.  På sin web har han oppfordret til at det blir tatt gisler som kan brukes som press for å befri Krekar.

Choudary forklarer at ut fra islam har de følgende muligheter - enten å frikjøpe Krekar eller bryte han ut av fengselet - eller utveksle han for gisler.

"Muslimer tror dette" - over hele verden - at de kan ta gisler - en eller annen plass - i verden for å sette igang en forvente byttehandel mot Krekar.

Choudary forsøker å roe ned reporter og budskapet med å forklare at slik er det etter islamsk lov.  Han sier at han ikke har lov til å gjøre dette, fordi han lever under "a covenant of security", men muslimer andre steder i verden kan gjøre dette - tenker han.

Han ser gisselsituasjonen som en transaksjon der de ikke nødvendigvis behøver å bli drept - bare transaksjonen ordner seg i tråd med islam.

Choudary gjør klart rede for at dette ikke er noen synspunkter han kan ommoderere etter eget forgodtbefinnende - jeg er en muslim og da må jeg leve og tro som en muslim.  Hva jeg selv mener er ikke viktig.

Han blir spurt om ikke både han og Krekar må repektere de over og de avgjørelser som blir tatt etter dette samfunnets lover.  "If you live in the jungle you must accept the laws of the jungle."

Jungel-lover - er det det vi har da - i Norge?

Som vi vet, så kunne Krekar ha vært sendt til både Irak og Jordan får å stå til rette for de gjerninger han der har påført mennesker.  Reporter spør - hvorfor er du så redd for å sende han til disse landene i og med at du tenker som du gjør og ser opp til sharia?  ( et veldig godt spørsmål, spør du meg).  Han forklarer da det politiske aspektet ved sitt syn - at disse landene er i lommen på vestlige regimer som USA og Norge - disse regimer må fjernes og sharia må implementeres ( får det travelt denne mannen) som gjort i land som Somalia, Afghanistan og Tunis - Egypt er nok ikke lenger aktuelt - det forandrer seg gjerne fort i den muslimske verden.

Hvorfor da ikke flytte til disse landene?  Fordi de er på oppdrag for islam og vil se sharia implementert i den vestlige verden.

Norge er i den islamske kampsone ved at vi er i Afghanistan og ved at vi støtter opp om vestlige forringelse av de muslimske land.  Vi nordmenn og muslimer verden over er følgelig ansett som fiender.

Vi - på grunnplanet - blir involverte og medskyldige hvis vi ikke gjør opprør mot styresmaktene og ber de frigi Krekar, stoppe krigføring i Afghanistan og gi støtte til USA og involvere seg i muslimske land.

Choudary skiller mellom hva han og de som tenker det samme som han kan gjøre - det er å påvirke - være synlig o.s.v., mens de i muslimske land kan være soldatene - krigerne som utfører handlinger i vestlige land som de ikke kan gjøre "under the covenant.".

Jo- og så må vi slutte å støtte Israel.

Reporter spør om ikke det Choudary kan få muslimer til å utføre handlinger som ikke nødvendigvis er i tråd med den utlegning han nå gir i denne samtalen.  "Terror can occure anyplace."  M.a.o. fraskrivelse av ansvar og han sier at det som er sagt her vet muslimer generelt allerede.

Han sier at vi før eller senere vil få gjengjelde for våre myndigheters beslutninger.  Det høres ut som en trussel, sier reporter.

Choudary sier at han ikke uttaler seg på vegne av noen muslim - han bare forklarer hva sharia sier og at det forplikter.

Hva kan muslimer gjøre i en slik situasjon der den lærde Krekar - den intellektuelle - er satt i norsk fengsel?  Det er uforutsigbart, svar Choudary.  "Vær forsiktig - dere leker med ilden!"

Ja, uforutsigbart er det visst også idag ...

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt