Verdidebatt

Prøv en annen finansieringsmodell for samferdselutbygging !

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Norge er på langt nær ferdig utbygget. Dette gjelder spesielt på samferdselsektoren. Det vi dessverre opplever i dag er at Norge, et av verdens rikeste land, ser seg ikke råd til å bygge ut egen samferdsel i tilstrekkelig grad - samtidig som som Norge bruker / investerer milliarder på miliarder i utenlandske tiltak.

En av våre aviser har i dag dette førstesideoppslag: - Sikker på at noen ville dø.           Det var den unge mora, Line, og hennes to små barn som på en smal riksvei over et fjellparti møtte et vogntog som kom skliende mot bilen de satt i. Heldigvis gikk det bra denne gangen. Men virkeligheten er dessverre den at flere av våre medborgere må bøte med livet på grunn av farefulle veistrekninger. Denne aktuelle veistreknina har lenge vært på ventelista for forbedring. Men på grunn av manglende økonomi har det ikke blitt gjort noe.

Jernbanen mot nord går ikke lenger enn til Fauske / Bodø. Derfra blir godset nordover presset over på den eneste veiforbindelse nordover, E6. De tunge vogntogene sliter enormt på veinettet og i tillegg utgjør de en stor fare for andre veifarende.

Det er helt uforståelig at ikke et av verdens rikeste land, som bruker store summer utenfor landets grenser, vil forlenge jernbanen videre nordover slik at hele landet henger sammen. Denne nødvendige samferdselen burde gå helt opp til Alta og Kirkenes - og kobles sammen med det finske og russiske jernbanenett. På denne måten kunne en legge tilrette for rimelig og miljøvennlig varetransport, for bl.a. fiskeprodukter, til Øst-Europa - og også skape bedre samkvem mellom landene i nord.

Dette var i nord. Men bl.a. på Vestlandet er det stort behov for bedre samferdsel. Enkelte hovedveier kan være så smale at to vogntog ikke kan passere hverandre uten at det ene må rygge tilbake til en møteplass. Og i sentrale strøk, bl.a. i Oslo-området, er det stort behov for bedre utbyging av jernbanenettet.

Statsbudsjettet skal brukes til å drifte samfunnet. Når det gjelder utbygging av samfunnet på samferdselssektoren må det kunne gå an å tenke nytt. Det er muligheter for å kanalisere midler utenfor statsbudsjettet til større samferdselsprosjekter. Og hvis en i tillegg benytter utenlandske entreprenører og arbeidkraft vil dette ikke bli inflasjonsdrivende og kommer heller ikke i berøring med handlingsregelen. Et statsbudsjett skal brukes til å drifte samfunnet. Men til å bygge ut samfunnet, når det gjelder samferdsel, kan midlene ledes utenfor. Denne mulighet peker utbyggigsdirektør i Jernbaneverket, Harald Nikolaisen, på. Og det bør vår nye regjering lytte til. Det gjelder å legge til rette på best mulig måte for framtidige generasjoner.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt