I år skal regjeringen legge fram ny Nasjonal transportplan for 2014-2023.
Samferdselsminister Marit Arnstad viser i en artikkel i Nationen den 4. januar til at «Statens vegvesen har beregnet at prislappen for å foreta nødvendige fornyelser og fjerne vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet på rundt 30-45 milliarder kroner». I forslag til Statsbudsjett i 2013 har regjeringen avsatt 7,9 milliarder kroner til investeringer i veibygging + 9,6 milliarder fra bompenger innkrevd av staten og 4,7 milliarder kroner i bompenger innkrevd av fylker og kommuner!
«Tilsvarende sum for jernbanen er i følge Jernbaneverket om lag 15-20 milliarder kroner», i følge Arnstad. I forslag til Statsbudsjett i 2013 har regjeringen avsatt 6,1 milliarder kroner til investeringer i jernbane og 673,1 millioner kroner for å utvikle miljøvennlig transport i de store byene!
Mer ekstremvær vil føre til at vedlikehold blir enda viktigere framover.
En full InterCity-utbygging med dobbeltspor vil koste om lag 130 milliarder kroner.
Hver av de seks strekningene som ble vurdert i Høyhastighetsutredningen ble beregnet mellom 60 milliarder og 200 milliarder kroner. «Til sammen vil det dreie seg om 1000 milliarder kroner», i følge Arnstad. Det tilsvarer 5 år olje- og gassinvesteringer i Norge ut i fra SSBs anslaget for 2014 på 204 milliarder kroner eller 102 milliarder hvert år i en tiårsperiode frsam til 2023.
I forbindelse med transportsatsingen skal staten ikke øke presset i norsk økonomi. Investeringsveksten i olje- og gassnæringen i Norge må årlig reduseres med 100 milliarder fra 2013 fram til 2023 ved at Staten øker de årlige investeringer i jernbane til 100 milliarder kroner for å få på plass høyhastighetsløsningene mellom storbyene innen 2023.