Verdidebatt

Man blir ikke terrorist av å gå inn i et bønnerom, Siv Jensen

I debatten fra Litteraturhuset torsdag 1. november i år stilles spørsmålet: «Hva har gått galt når fredelige norske muslimer blir ekstremister? Hvem har skylden hvis terroren er kommet nærmere Norge, slik Fremskrittspartiet påstår?»

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Siv Jensen sier seg enig i Carl I. Hagens påstand om at det er dagens og gårsdagens politiske lederskap, inkludert høyreleder Erna Solberg, som er ansvarlig for at ekstreme islamister i dag truer Norge. Det handler altså om innvandring. Igjen. Dette er ikke en forenkling av debatten, men en forvanskning. Det er en sammensausing av motiver og faktiske forhold. Dessverre er det å spille på frykten for det ukjente et virkemiddel som er hyppig brukt og som fungerer. Det topper seg under debatten fra Litteraturhuset når Siv Jensen blander sammen ønske om bønnerom på skolene og Talibans usle angrep på 14-årige Malala Yousafzai som ble verdenskjent da hun kritiserte Talibanbevegelsen og jenters manglende utdannelsesmuligheter.

Terrorisme og ekstremisme er farlige størrelser. De må bekjempes. Religiøs terrorisme og ekstremisme likeså. Men, la oss slå det fast med det samme: Man blir ikke terrorist av å gå inn i et bønnerom.

Religionen – kristendommen – var tidligere mer integrert i blant annet skolene i Norge. Siv Jensen bør kunne huske at bønn i skolen var vanlig for noen tiår tilbake. Man kan ha ulike meninger om det var bra med bønn i skolen eller ikke, men det er ikke mange som vil hevde at dette førte til framvekst av terrorisme og ekstremisme i vårt land.

Den katolske kirke i Norge har i dag fire grunnskoler og én videregående skole. For å berolige Siv Jensen: Dette er ikke terrorskoler. Det er riktignok bønnerom der, ja, endog kapeller og kirker i tilknytting til skolen. Elevene besøker kapellet/kirken jevnlig, og de ber i løpet av skoledagen. Jeg kan likevel berolige deg, Siv, med at dette ikke er skoler som ønsker å skade annerledes tenkende eller påtvinge sine ideer på andre.

Det finnes konservative religiøse både innenfor kristendommen og islam. Religiøs konservativisme er heller ikke det samme som ekstremisme.

Ekstremisme handler om bruk av vold, tvang eller trusler som fremmer ekstremistenes idealsamfunn eller som angriper enkeltmennesker eller grupper. Ekstremisme handler ofte om at man opplever det umulig å leve sammen med bestemte grupper og at disse andre derfor må fjernes fra samfunnet. Den handler videre om en devaluering av menneskeverdet for «de andre» og motstand mot at menneskerettighetene skal gjelde for dem. Det handler om en forståelse av at «de andre» har bestemte politiske, religiøse eller verdimessige meninger, uten å la dem selv få lov til å definere hvem de er eller hva de tror.

Det er dette vi må bekjempe, Siv Jensen. Vi trenger alle gode krefter på lag i å beskytte menneskerettighetene – inkludert trosfriheten – og bekjempe ekstremismen og terrorismen. Religiøs som annen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt