Verdidebatt

Sosiale entreprenører skaper en bedre verden!

I stedet for å kritisere sosiale entreprenører eller forsøke å så tvil om deres motiver, som noen gjør, burde vi applaudere deres innsats, støtte dem og la oss inspirere til å skape en bedre verden selv.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er gledelig at sosialt entreprenørskap har fått økt fokus den siste tiden og at denne høyst interessante og viktige næringslivstrenden vi har sett vokse frem de siste 10-15 årene blir oppdaget av flere. Vi er faktisk vitne til en global bevegelse hvor sosiale entreprenører mobiliserer til innsats for å skape en bedre verden!

Det er definitivt en voksende trend at det blir startet kommersielle selskaper som har en høyere hensikt enn kun å gi størst mulig avkastning til aksjonærene sine. Disse selskapene er faktisk mer opptatt av sosiale mål og har et brennende ønske om å skape en bedre verden. For å få til dette, må de selvsagt drive godt og gå med overskudd.

Det vi snakker om her dreier seg derfor ikke om å starte en virksomhet, tjene så mye penger som mulig og så senere gi bort en andel av dette til gode formål. Vi snakker heller ikke om rike mennesker som donerer midler for å bøte på sin dårlige samvittighet eller mennesker med skjulte motiver som prøver å fremstå som velgjørere, men som egentlig har en annen agenda. Det vi snakker om er dette: mennesker som har et genuint ønske om å bidra til at verden skal bli et bedre sted og som ønsker å bruke sine evner, gaver og sin erfaring til å starte bærekraftige, verdiorienterte virksomheter som bidrar til akkurat dette.

Hans Nielsen Hauge er godt historisk eksempel på en sosial entreprenør som startet mange virksomheter, men det finnes også etter hvert mange moderne eksempler. En av dem er selskapet Toms Shoes, som gir bort et par sko for hvert par de selger. Selskapet ble startet av amerikaneren Blake Mycoskie etter at han hadde vært på en tur til Argentina i 2006. Han så at sko til barn er viktig både for å forhindre sykdom og for å hjelpe dem til å få utdannelse, da sko ofte er en betingelse for å få en skoleuniform og dermed for å kunne gå på skole. Senere har de utvidet sortimentet og selger nå også solbriller, hvor det for hvert par som blir solgt går en sum til en person som trenger en øyeoperasjon. Dessuten doneres det et sett med skolebøker til barn som trenger det for hvert eksemplar som selges av Mycoskies bok ”Start Something that Matters”. Et annet eksempel er Birgitte og Bo Brekke og virksomheten Sally Ann, som er Frelsesarmeens ”initiativ for handel som fremmer håp”. Her er produktene laget i utviklingsland og alle arbeidere gis en rettferdig kompensasjon og hjelp til bedre livskvalitet. De produktene man kjøper fra Sally Ann kan man være trygge på at er fremstilt på en forsvarlig og bærekraftig måte. Dessuten er man med og hjelper mennesker til å komme ut av fattigdom, prostitusjon og andre uverdige forhold og inn i et verdig og oppreist liv. Et tredje eksempel er selskapet jeg representerer, Verdibanken, som ble grunnlagt av Sigmund Thorsell i 2003. Vi jobber for å være en bank for de som gjør noe for andre, med et tydelig verdigrunnlag, som finansierer gode og samfunnsbyggende prosjekter.

Vi ser her at det er ønsket om å skape en bedre verden som er drivkraften for disse selskapene og de er startet av sosiale entreprenører som brenner for dette. Det blir derfor helt galt å snakke om sosialt entreprenørskap, slik noen gjør, som en ”trend for rikinger”, en måte å skaffe seg makt på eller en metode hvor en ”kjøper seg god samvittighet”. Faktisk blir disse selskapene ofte startet uten en rik investor i ryggen. Idealisme, pågangsmot og en visjon om å skape en bedre verden er alt de har. Men det er også alt de trenger! Dessuten er det ofte slik at sosialt orienterte investorer faktisk er motivert av det samme som disse sosiale entreprenørene. Internasjonale aktører som Ashoka og The Schwab Foundation har finansiert slike entreprenører i mange tiår og har dermed bidratt til en bedre verden.

I stedet for å kritisere sosiale entreprenører eller forsøke å så tvil om deres motiver, burde vi applaudere deres innsats, støtte dem og la oss inspirere til å skape en bedre verden selv. Et betimelig spørsmål vi alle kan stille oss er derfor dette: Hva gjør jeg, stort eller smått, for at denne verden skal bli et litt bedre sted? Hvis vi alle bidrar her, på vår måte, vil vi faktisk kunne være med å skape en bedre og mer rettferdig verden.

Du kan blant annet følge utviklingen av denne spennende trenden videre på www.verdibanken.no/blogg.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt