Verdidebatt

Håpet om fri - kirke

Statskirkeordningen er en etterlevning av middelalderske maktkonstruksjoner. Troens og kirkens liv blomstrer først når kirken blir satt fri.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Norge er det ca 2,5 % av befolkningen som sier at de går til kirke hver jevnlig. I USA er det en plass mellom 30 og 40% av befolkningen som gjør det, eller kanskje mer korrekt sier at de ønsker å gjøre det. Den amerikanske konstitusjon har hatt et klart skille mellom statsmakt og religion siden den ble laget i 1787. Grunnvollen for enkeltmenneskets trosliv har derfor ikke sin bakgrunn i hva som måtte stå skrevet i den norske grunnlovs § 2.

Statskirke som system er en overlevering fra middelalderske maktkonstruksjoner, og er forgreining av Konstantin den stores blanding av stat og kristendom fra 300-tallet. Den Norske kirkes sammenveving med statsmakten er ikke den avgjørende årsak om Norge er et kristent land, heller tvert i mot.  Hvorfor er det da så viktig for så mange i Norge å bevare en statskirkeordningen når det ikke finnes noen som ønsker å stå for middelalderkristendommens stat-kirke-forhold.  Ingen står jo lenger for det maktmisbruk som middelalderkirken i samarbeid med konger og herskere utøvet mot menneskeheten.

De som underskrev Norges grunnlov på Eidsvoll i 1814 var barn av sin tid. De formet en grunnlov ut fra de tradisjonene de mente var de riktige. Noen debattanter tillegger eidsvollsmenne store kristen-etiske tanker og holdninger.  Det er ikke lett å vite hvilke holdninger de måtte ha hatt.  Men ut fra deres forståelse fikk Statskirkens plass og makt en sentral posisjon i den nye grunnloven. Dett ble slått ettertrykkelig fast i Grunnlovens § 2: 

"Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget."

Denne paragrafen stod fast til 1851 - da fikk jødene adgang til landet etter innsats fra blant andre Henrik Wergeland.

Denne samme grunnlovsparagraf ble iherdig brukt for å motarbeide alle former for frikirkelighet utover 1800-tallet, og først i 1845 fikk vi dissenterloven som gav andre trossamfunn utenom Den Norske Kirke retten til å organisere seg.  Men først i 1964 fikk vi lovfestet religionsfrihet i Norge.

Jeg synes også det er verdt å nevne at Hans Nielsen Hauge, som alltid ønsket å være en del av Den Norske Kirke, ble alvorlig forfulgt i det samme tidsrom som grunnloven ble skrevet. Det var ikke  § 2 i Grunnloven som ble brukt mot ham, men konventikkelplakaten av 1741 som Stortinget opphevet først i 1842.

Forandringene i det norske samfunn, som vi i dag nyter godt av og tar som en selvfølge, var ikke et resultat av Grunnlovens § 2, men av vekkelsene som spredte seg over Norge fra slutten av 1820-tallet og utover. Disse vekkelsene ble i stor grad motarbeidet av maktens menn både i og utenfor kirken.

Den kristne kirke i verden har stor framgang mange steder rundt om i verden uten at den har noen som helst tilknytning til staten. Derfor blir det for meg underlig å observere at norsk kristenhet, inkludert mange av frikirkeligheten, tror at det er kirkens tilhørighet til staten som er det avgjørende i forhold til om Norge er et kristent land eller ikke.

jeg ser fram til et Norge uten statskirke - der kirken kan være fri!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt