Verdidebatt

Om å bygge hus på sandgrunn

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

En av de bedre kjente lignelsene til Jeshua/Jesus er den som blant annet står gjenfortalt i Matteus 7:24ff

Derfor, hver den som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en forstandig mann, som bygget sitt hus på fjell; og skyllregnet falt, og flommen kom, og vinden blåste og slo imot dette hus, men det falt ikke; for det var grunnlagt på fjell. Og hver den som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig mann, som bygget sitt hus på sand; og skyllregnet falt, og flommen kom, og vinden blåste og slo imot dette hus, og det falt, og dets fall var stort! Og da Jesus hadde endt denne tale, da var folket slått av forundring over hans lære; for han lærte dem som en som hadde myndighet, og ikke som deres skriftlærde.

Her vil jeg fremheve noen enkle punkter:
Forstandige menn(esker) bygger sine hus på fjell.
Hus som er bygget på fjell, blir stående når vinden herjer.
Uforstandige menn(esker) bygger sine hus på sand/grus/løse steiner
Hus som er bygget på sand/grus/løse steiner faller, når vinden herjer.
Flom er synonym med dom.
Her ser vi på mange måter (dog ikke bokstavelig) en klar domfellelse over den romersk-katolske kirke. La oss gå gjennom det hele punkt for punkt.

I Matteus sier Jeshua/Jesus til Shimon Kefa/Peter (jfr. Shem-Tov-manuskriptet): "Salig er du, Shimon, Bar-Jona! for kjøtt og blod har ikke åpenbart deg dette, men min Fader i himmelen. Og jeg sier deg at du er en stein; og av slike steiner skal jeg bygge min bygning."

Det råder, blant levende, to ganger fødte kristne, ingen som helst tvil om at Jesus er klippen. Dette blir da også stadfestet av Sha’ul/Paulus i 1Kor 10:4. Peter derimot er ikke klippen, slik den romersk-katolske kirken hevder, derimot var han en stein, noe Peter selv bekrefter med følgende ord: ”og bli også dere oppbygget som levende steiner til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer, som tekkes Gud ved Jesus Kristus.” (1Pet 2:5).
Et hus som er bygget av levende steiner, på steingrunn, det blir stående når Den Hellige Ånd kommer med loven (som tuktemester) og dommen (flommen), kommer.
Dersom et hus derimot er bygget, ikke på klippen, men på et fundament bestående av små steiner (sand, grus, eller løse steiner) så blir fundamentet litt etter litt vasket bort før huset på grunn av mangel på fundament (Jeshua Messias selv; jfr. 1Kor 3:11).
Hvordan kan så dette vise til den romersk-katolske kirke?
Svaret er enklere enn man skulle tro.
Den levende Kristi kirke er bygget på det historiske faktum at Jeshua/Jesus Messias stod opp fra de døde den 17. aviv/nisan (på førstegrødens dag, som førstegrøden av de hensovede, jfr. 1Kor 15:20) og på hans tomme grav.
Levende, sann, kristendom, er altså bygget på en tom grav.
Det er også død, falsk, kristendom.
Den romersk-katolske kirke er bygget på påstanden om at apostelen Peter kom til Rom og samarbeidet med Paulus der for å bygge menigheten i Rom. Likevel nevner ikke Paulus ham på noen måte, verken ved noen av navnene hans – eller på noen annen måte.
Den romersk-katolske kirke hevder at Peter er gravlagt under Peterskirken, og kaller Peter den første biskop av Rom og likeså den første pave, enda historiske dokumenter levner liten tvil om den første biskop av Rom faktisk var Llyn (Linus). Dette blir bekreftet av Ireneus (Against Heresies 3:3.3) og bekreftet av The Oxford Dictionary of Popes (Kelly, J. N. D, Oxford Dictionary of Popes, 2005).
[Et sidesprang her: Llyn (som var brite av fødsel) og fikk det latinske navnet Linus, ble biskop av Rom i 67, fem år etter at Paulus døde, og tre år etter at Peter døde, kan verken ha ”fått apostolisk suksesjon” fra noen av de ovennevnte, da begge hadde vært døde i flere år på det tidspunktet det angivelig skal ha skjedd. Dermed faller hele den romersk-katolske vranglæren om ”apostolisk suksesjon” (i romersk-katolsk forstand) i fisk. Det er jo forøvrig, Gud som kaller og utruster til apostler (1Kor 12:28), ikke andre mennesker, samme hvilke nådegaver de har. Legg forøvrig merke til at Shaul/Paulus klart advarer at det også fins ”falske apostler”, satans tjenere, som skaper seg om til ”apostler for Kristus”. La meg så understreke at jeg tror det fortsatt fins apostler i vår tid, ikke minst fordi det fins falske apostler. Det kan ikke eksistere noe som er falskt uten at det har et ekte motstykke, akkurat som man ikke kan kjøpe en ’medium’ drikke uten at det også fins ’large’ (stor) og ’small’ (liten) i salg.]
Det fins forøvrig heller intet historisk bevis for at Peter noensinne var i Rom. Jeg hadde faktisk så nær sagt: Snarere tvert imot.
De to romersk-katolske prestene/arkeologene Bellarmino Bagatti (1905-1990) and Józef Tadeusz Milik (1922-2006) oppdaget nemlig for snart seksti år siden – på den romersk-katolske eiendommen Dominus Flevit (der hvor gråtekirken ligger, i skråningen opp mot Oljeberget) ble det funnet flere graver fra tidlig kristen historie, blant disse søstrene Marias, Martas og deres bror Lazarus (andre) grav. Men mest oppsiktsvekkende, som ble funnet noen få meter unna, var ossuariet (beinskrinet) med påskriften: Shimon Bar-Jonah, som var apostelen Peters korrekte navn.

 

Apostelen Peters grav er altså funnet i Jerusalem, og folk vet det ikke! Det kan ikke være noen annen grunn til det enn at det ville ha blitt vanskelig for pavekirken å forklare hvorfor de i 1700 år har løyet om dette historiske faktum.
Alt dette er beskrevet i boken Gli Scavi del Dominus Flevit, av Bellarmino Bhagatti og Jozef Tadeuz Milik, dessverre synes det ikke som om boken er tilgjengelig i på norske biblioteker, selv om det fins andre bøker av begge forfatterne tilgjengelige.
For så å konkludere, nevner vi følgende:
Den levende, sanne kirke bygger på Jeshua/Jesus tomme grav.
Den døde, falske, kirke bygger også på en tom grav.
På samme måte som mørke betinger lys, natt betinger dag, pluss betinger minus, Gud betinger satan, betinger den falsk kirke en ekte kirke,  Enn videre, jo mørkere mørket blir, jo klarere må også lyset bli, og det som er i gråsonen i dag vil heller falle inn under mørket enn under lyset.
Om du ikke ser dette klart og tydelig i dag, kommer det en dom som vil gjøre det hele veldig klart. Jeg kan ikke tidfeste den, og ville ikke gjort det, om jeg hadde kunnet.
Da spørs det hvilken side du velger å stå på: Guds side, eller Roms (Vatikanets) side?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt