Leder

Konfirmasjon i konkurranse

Selvsagt bør prester bli flinkere til å undervise konfirmanter, men i det store bildet er konfirmasjonen en av kirkens store suksesser.

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Når ting går dårlig er det fristende å identifisere et problem som er løsbart. Tapte fotballaget, kan man sparke treneren. Får skolen dårlige resultater, kan rektor etterutdanne lærerne. Ledelsen bretter opp ermene for å snu skuta. Det er ikke noe galt med det: Ofte kan organisasjoner justere sin måte å jobbe på.

Like fullt finnes det en grense for hvor mange større problemer som kan løses ved å optimalisere detaljer.

Konfirmasjonen er en kirkelig suksesshistorie

I kirken er det som i verden for øvrig. Problemer dukker opp, og folk ønsker å løse dem. I går skrev Vårt Land om digitalprest for ungdom, Brage Molteberg Midtsund, og hans engasjement for bedret konfirmantundervisning i Den norske kirke. Konfirmasjonen er en kirkelig suksesshistorie: et punktuelt trosopplæringstiltak med solid tradisjonsforankring som når veldig bredt ut i befolkningen.

Presteutdannelsen er seksårig, og kan ikke gjøre alle prester til spesialister på alle felt

—  Vårt Land

Like fullt kunne opplegget vært bedre mange steder. Oppslutningen også. Midtsund peker på at teologiutdannigen er mangelfull når det gjelder ungdomsarbeid og konfirmantarbeid, og vil løse problemene der.

Presten er en potet

Mange steder driver presten konfirmantarbeidet sammen med ungdomsledere, kateket eller trosopplærer. Andre steder er presten mer eller mindre alene om ansvaret. Det er sårbart. Men en prest i Norge må regne med å være en potet: En landsens sokneprest er ikke bare pedagog for 14-åringer, men også liturg, predikant, sanger, fagteolog, sjelesørger, skribent, kirkekaffens lim og sorgarbeider – for å nevne noe. Presteutdannelsen er seksårig, og kan ikke gjøre alle til spesialister på alle felt. Mer fokus på det ene vil utkonkurrere det andre.

Som i de fleste andre yrker, foregår det også for prester enormt mye læring etter endt utdannelse. I tillegg skal man ikke kimse av den læringen som foregår før utdannelsesløpet i det hele tatt tar til: Alle prester har selv vært ungdommer.

Når konfirmantkullene minker og presten ikke helt har dreisen på å tekkes ungdommen, handler det om større problemer som sekularisering og prestens personlige egenskaper. Å øke den formell utdanningen for å sikre prestens suksess med konfirmantarbeid, virker som et lite plaster på et stort skrubbsår.


Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Leder