Den amerikanske pastoren og aktivisten Shaun King har skapt bølger ved å gå inn for at statuer og bilder av en hvit Jesus skal fjernes. Han mener disse er en del av White supremacy (Hvit dominans).
Jesus var da heller ikke hvit. Han vokste opp i Midtøsten og oppholdt seg mye utendørs, så han var ganske sikkert mørkhudet. Men troende har gjerne villet identifisere seg med ham - og derfor ble Jesus i europeisk kirkekunst framstilt som hvit.
På parti med koloniherrene
Når dette hvite Jesusbildet ble tatt med til Afrika og Asia, ble det fremmedgjørende. Den hvite Jesus ble på parti med koloniherrene og et symbol på undertrykkelse. For de svarte slavene i USA ble han slave-eiernes mann.
Men i Jesus fant de svarte i USA likevel motkraften til undertrykkelsen. De skapte sin egen versjon av Jesus, en Jesus som sto på deres side i kampen for rettferdighet. Black Lives Matter står i en lang tradisjon med kristen inspirasjon.
Derfor blir det en total misforståelse når noen oppfatter Shaun Kings utspill som et bevis for at Black Lives Matter er en anti-kristen bevegelse. Utspillet brukes nå til å diskreditere Black Lives Matter og anti-rasismen ved å hevde at dette er et skalkeskjul for et angrep på demokratiet og den vestlige sivilisasjon.
Historieløs vandalisme
Vi tror ikke ødeleggelse av kirkekunst er veien å gå. Det er historieløs vandalisme. Da er det mye bedre som fornuftige misjonærer og ikke-europeiske kristne har gjort allerede i lang tid: Å skape alternative Jesusbilder som gjør Jesus til en del av den kulturen de hører til i.
At Jesus framstilles som afrikaner i Afrika og som svart i en svart kirke i USA, bør være en selvfølge. Men også i vår sammenheng trenger vi mer nyanserte framstillinger. Jesus var faktisk ikke europeer, og han er ikke en representant for vestlig kultur. Heller enn å reagere med sinne, bør King få oss til å tenke over hva det betyr.
LES MER: Vil rive statuer av hvit Jesus. Viktig debatt, mener forskere