Kommentar

Messias undervisning - fick mig att byta religion från kristendom till att göra mitt bästa att praktisera direktiven i "Moseböckerna"

Hej!

Jag heter Anders Branderud och är 25 år gammal. Jag studerar informationsteknik på KTH och har 2,5 år kvar av min utbildning.

Jag är uppväxt i Täby, norr om Stockholm och har bott där nästan hela mitt liv. Jag trivs väldigt bra där vi bor; det finns mycket natur. Naturen har jag tyckt om länge; sjöar, skogar, hav, vackra solnedgångar och fågelkvitter. När jag är ute och promenerar, t ex längs en sjö, vilket jag tycker är en fantastisk upplevelse; då är jag ofta tacksam till ha-Sheim – Skaparen av detta universum - att jag har kommit till den punkt i min vandring där jag är idag. Universum manifesterar perfekt intelligent design av en intelligens som långt övergår vår egen.

Jag är uppväxt med en religiös tro. Min tro på g*ud försvann dock ungefär vid tioårsåldern i mellanstadiet. I gymnasiet kom jag i kontakt med fler kristna. Jag var med på ett kristet läger och bestämde mig inom ett par månader att bli kristen. Min tro sig starkare och att jag fortsatte vara kristen var ett högst personligt val.

Evighet. Vad som händer efter döden, det är något som jag har funderat på mycket under mitt liv. Jag minns att jag frågade en närstående om det i tioårsåldern. Ett tag trodde jag inte att det fanns någonting som skedde efter döden och det tyckte jag var tråkigt. Jag har haft en hel del mardrömmar, kanske främst i 10-årsåldern; bl a om att jag själv dött. Nu vet jag dock vad som väntar efter döden. De som gör sitt bästa att praktisera de många direktiven i Torahn ("de fem Moseböckerna") – får den judiska Bibeln när de dör komma till himmelriket. Det handlar inte om att vara perfekt; när jag bryter mot något som står i Skaparens Instruktionsmanual – Torah - får jag vända om och då finns det förlåtelse för mina misstag. [se not 1]

Min tid som kristen var en väldigt känslofylld period. Jag besökte kyrkan regelbundet, jag bad mycket och studerade de kristna skrifterna mycket.
Jag hade många upplevelser i bön som jag då tolkade som "guds" närvaro. Det var inte bara känslor. Jag studerade mycket argument för kristen tro och försökte argumentera mycket med andra för att få de övertygade genom att använda dessa argument. När jag nu studerat historisk forskning och den judiska Bibeln på hebreiska har alla dessa argument för kristen tro fallerat.

Människor från alla religioner känner det de upplever vara ett uttryck av en relation till Skaparen. Det implicerar dock inte att det verkligen är det.
Det förekommer "mirakler" i alla religioner. Någon ber och av ett sammanträffande så "uppfylls" en del av de bönerna. Det implicerar dock inte att en särskild religion är rätt.

På hösten 2006 stötte jag på en ny kristen organisation. Det ledde mig i kontakt med olika personer, varav en del hävdade att många av direktiven i Torah – Instruktion - gällde även för kristna. I den judiska Bibeln står det att direktiven är eviga. Jag slutade äta griskött och skaldjur; jag undvek att arbeta på shabaten och på de judiska högtiderna. Jag var väldigt tacksam till Skaparen av universum att jag fått reda på detta. Mitt argumenterande för att en del direktiv i Moseböckerna fortfarande gällde skapade en konflikt på den kristna skolan Livets ord, som jag under det läsåret studerade på.

Jag fick sluta där på våren 2007 vilket jag var väldigt glad och tacksam för. På våren 2007 började jag studera i den judiska Bibeln på hebreiska. Min längtan att få bo i Israel växte sig starkare och starkare och jag blev alltmer intresserad av judendom. Jag läste mycket om Israel och studerade israeliska tidningar på internet. Det var i en kommentar till en artikel i en israelisk tidningsartikel som jag 05-2007 hittade Netzarims (www.netzarim.co.il) hemsida.

På deras hemsida stod det historisk information som fick mig att byta religion från kristendom till att istället börja göra mitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt. Forskningen på Netzarims hemsida visar vem Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret var och vad han undervisade. Det har stora, viktiga och väldigt positiva konsekvenser för varje kristen som vill börja leva som Ribi Yehoshua levde.

Forskningen på deras hemsida inklusive studerandet i Torah ("Moseböckerna") fick mig att förstå att kristendomen var en falsk religion, "NT"en skrift som strider emot Torah; och att den faktiska Messias och hans efterföljare Netzarim undervisade helt i enlighet med Torah och att det enda sättet att följa honom var att bli en av hans Netzarim-efterföljare och börja göra sitt yttersta att praktisera direktiven i Torah.

Som jag i början nämnde av denna presentation är jag väldigt tacksam till ha-Sheim –Skaparen av universum - för att Han fört mig till den punkt jag är idag. Jag praktiserar med glädje buden i Torahn! För närvarande följer jag direktiven i ”Moseböckerna” om vad man får och inte får äta, vilket bl a innebär att jag inte äter t.ex. skaldjur och fläsk. Jag arbetar/studerar inte på Shabbat och de andra judiska högtidsdagarna.

Tack för att du tog dig tid att läsa!

Noter:
1.Bevis på hemsidan www.netzarim.co.il

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar