Kommentar

Kirken mellom nåde og tillit

Kirken mellom

nåde og tillit

Olav Skjevesland vil ikke ha Torbjørn Lied tilbake som prest i Den norske kirke. Er det slik kirken skal vise at den er et nådens fellesskap?
 

Publisert: 30.10.2009

Alle som synes det er enkelt å besvare spørsmålet ovenfor, kan rekke opp en hånd. Ja   en prest som har falt og som har innrømmet sin brøde og bedt Gud og mennesker om tilgivelse, må få oppleve den nåde og synsforlatelse og oppreisning til et nytt liv som kirken forkynner i store bokstaver hver søndag. Nei   kirken kan ikke gjeninnsette en person i sin tjeneste som har forbrutt seg så grundig mot en av dem han var satt til å være hyrde for.

Mistet retten. I 2006 ble Torbjørn Lied dømt for å ha utnyttet sin stilling da han innledet et seksuelt forhold til en 20 år gammel kvinne. I dommen mistet han retten til å praktisere som prest i tre år. 1. november er de tre årene gått, og Lied kan tenke seg å arbeide som prest i den norske Minnekirken i Chicago.

Men Skjevesland har satt foten kontant ned for Lied og gitt ham yrkesforbud i Den norske kirke. Bispemøtets preses utelukker at Lied får praktisere som prest i kirken. Begrunnelsen for at han gjør dette er hensynet til de krenkede og til kirkens troverdighet. Skjevesland sier at saken fortsatt er full av smerte og at det er en del personer som har fått sår etter å ha blitt utsatt for krenkende atferd. Kirken kan ikke gi uttrykk for at kirken er slapp i tematikk som angår overgrep.

Selv om Torbjørn Lied er uønsket av norske biskoper, tar Minnekirken i Chicago mot ham med åpne armer. Kari Diesen Dahl, president i Minnekirken, er tydelig på hva hun mener:   Gud har tilgitt Torbjørn Lied, så hvorfor skal ikke vi også tilgi.

Ifølge Fædrelandsvennen var saken oppe på et menighetsmøte. Det var overveldende flertall i hans favør; av de 44 tilstedeværende medlemmene gikk 42 inn for å ansette Lied.

Vi tror at den som er blitt tilgitt mye også vil gjøre mye for Guds rike, sier Diesen Dahl.

Styrket? Jeg blir ikke overbevist av slike argumenter, men uansett minner Kari Diesen Dahl oss på noe livsviktig for kirken: tilgivelsen. Hun har også et poeng når hun mer indirekte sier at Lied har opplevd noe i sitt liv som på sikt kan bli en styrke i hans forhold til mennesker. Flere var inne på dette da Lied for tre år siden ble dømt: Han kan komme styrket tilbake fordi han har møtt sin egen svakhet.

Faren ved denne tilnærmingen er at mange vil oppleve dette som en bagatellisering av alvoret i Lieds overgrep. Vi vet at ofre for seksuelle overgrep har fått hele livet ødelagt. Hva sier de til at tilgivelse blir utdelt på denne måten?

Troverdighet. Bibelen forkynner Guds grenseløse tilgivelse og ønske om å reise opp mennesker til nytt liv. Noen vil anklage Skjevesland for å representere loven der Kirkens Herre står for nåden. Jeg synes imidlertid dette er urimelig. Biskopen vil selvsagt ikke nekte Lied å møte Guds tilgivelse og nåde, men han mener likevel at veien tilbake til en stilling i kirken er stengt. Og det er en lang rekke mennesker som lever i nådens fellesskap, men som likevel   av ulike grunner   ikke kan arbeide i kirken.

Kirkens troverdighet er et nøkkelbegrep for Skjevesland, og ikke uten grunn. I Den romersk-katolske kirke i USA, Irland og andre steder har seksuelle overgrep utført av prester kostet kirken dyrt, både hva penger og tillit angår. Folk har i hopetall trukket seg unna kirken fordi de ikke har tillit til den.

Dette må ha vært en vanskelig sak for Skjevesland   avveiningen mellom tilgivelse og tillit. Tilliten til kirken ble til syvende og sist avgjørende. Biskopen kan ikke klandres for det.

Jon Magne Lund redaktør verdidebatt.no/jonml

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar