Få har skildret bedre hvilke krefter som må til for å bygge en kirke, enn forfatteren Edvard Hoem. I hans roman Land ingen har sett (2016) forteller han hvordan utvandrere til Alberta-prærien på 1800-tallet gikk sammen for å reise et gudshus – før våningshus og låver var på plass – med bare nevene. Først når de hadde et gudshus som var til å kjenne igjen, kunne det nye livet begynne.

Søndag formiddag ble nye Østre Porsgrunn kirke vigslet, åtte og et halvt år etter at en tragisk brann rystet hele Kirke-Norge. Menigheten som mistet en høyt verdsatt korskirke fra 1760, har stått i en tøff strid om det nye bygget. Kirken «Reis opp!», tegnet av arkitekten Espen Surnevik, bryter med forventningene mange har om hvordan et kirkebygg skal se ut.

De fleste kirker i Norge passer til beskrivelsen i sangen «Kom til den hvitmalte kirke». Mange er bygget på 1700- og 1800-tallet, gjerne beliggende «fredfylt i granenes ly». Men i databasen Kirkesøk, som har oversikt over Norges 1.815 kirkebygg, ser man at 1900-tallets kirkearkitektur utvikles via en funksjonalistisk stil på 1930-tallet til arbeidskirker i mur, betong og teglstein.

På 2000-tallet er det i snitt vigslet tre nye kirker hvert år. Det er i seg selv er gledelig når debatten flere steder handler om nedleggelse av kirker. De nybygde kirkene har fått et mer sakralt preg og en skulpturell utforming enn tidligere.

Østre Porsgrunn menighet valgte fornyelse fremfor gjenoppbygging og har reist et storslått og fascinerende kirkebygg opp av asken. Menigheten har fått et gudshus de kan fylle med nytt liv. Kritikerne spør seg om den nye kirken har mulighet til å bli en folkekirke? Det vil den uten tvil kunne bli. De estetiske rammene skaper gode muligheter for åpen refleksjon i møtene mellom det sakrale og det menneskelige.

LES OGSÅ: Her kan du se flere bilder av nye Østre Porsgrunn kirke.

LES OGSÅ: Slik forklarer arkitekt Espen Surnevik den nye kirken: – Jeg har ønsket å lage et bygg som kan forsone de steile partene i debatten om ny kirke.

LES REPORTASJE: De klarte ikke stoppe byggingen av ei moderne kirke. Men tilhengerne av en kirkekopi mener fortsatt at de hadde rett