Opplagstallene vokser. Samlet vokser det norske avisopplaget med ­nesten én prosent. Nasjonale nisjeaviser som Vårt Land, Klassekampen og Nationen har en markant høyere økning enn snittet. Vårt Lands opplag har vokst nesten 4 prosent på et halvår, og Klassekampen har nå passert 30.000 i opplag.

LES MER: Vårt Land fortsetter veksten

Tallene viser at norsk publikum ønsker norsk kvalitetsjournalistikk. Stemmene som i mange år har spådd undergang for «mainstream media» har slått feil, mens de såkalte «nye mediene» ikke har greid å få et fotfeste i brede lag av befolkningen.

Pressens største utfordring er ikke oppslutningen, men den urettferdige konkurransen som har fått utvikle seg i mediemarkedet. Internasjonale annonsegiganter tjener store penger, mens de knapt betaler skatt. Mens eierne henter gigantiske overskudd florerer svindelannonser, kopiert innhold, fake news og hatprat i deres kanaler.

LES MER: Vårt Land skal ut til flere

Norske kulturpolitikere har historisk sett vist stor kløkt og dyktighet i arbeidet for både å bevare vårt lille språkområde, og for å verne om og utvikle kvalitetsinnhold på en måte som bygger samfunnet og skaper tillit og fellesskap.

I møtet med de digitale annonsegigantene virker det derimot som det hersker full resignasjon. Det flikkes på små støtteordninger, men tas ingen strukturelle grep. Det er ikke lett å stå opp mot Silicon Valley. Men når kulturpolitikere virker å ha gitt opp og ikke engang er villige til å stille til start, blir selv sisteplassen utenfor rekkevidde.

Mens opplagstallene for norske aviser øker, stikker internasjonale giganter av med stadig større andel av inntektene. Når avisene på grunn av dette må nedbemanne, er det ikke synd på journalistene og redaktørene. De får seg ny jobb. Det er samfunnet som får et problem når de kritiske pennene legges ned.