Utforsker ­mellomtilstander

Hanne Grieg Hermansens strek holder fast ved oppmerksom­heten,­ mens Anne Maria Gudmundsdottir maler seg inn til et sted hvor minner, tanker og inntrykk kvernes sammen til den ­bevegelige strømmen som er bevissthet.

De flortynne formene i Gudmunds­dottirs kunst har også en sårbarhet i seg der de er utplassert i et tomt rom som hud uten kropp, skriver Vårt Lands anmelder, Kjetil Røed.Foto: Ingjerd S. Kleivan/Tegnerforbundet
De flortynne formene i Gudmunds­dottirs kunst har også en sårbarhet i seg der de er utplassert i et tomt rom som hud uten kropp, skriver Vårt Lands anmelder, Kjetil Røed.Foto: Ingjerd S. Kleivan/Tegnerforbundet
Det er som om øyeblikk i mitt liv filtres sammen der jeg står foran Grieg Hermansens tegning: Alle disse øyeblikkene hvor jeg har stått eller ligget på skogbunnen og myst opp mot solen, skriver Vårt Lands anmelder, Kjetil Røed.
Det er som om øyeblikk i mitt liv filtres sammen der jeg står foran Grieg Hermansens tegning: Alle disse øyeblikkene hvor jeg har stått eller ligget på skogbunnen og myst opp mot solen, skriver Vårt Lands anmelder, Kjetil Røed.

De fleste har opplevelser hvor de etterpå tenker: Var det mine egne tanker og følelser som spilte meg et puss eller var det noe jeg faktisk ? Var det hvordan jeg følte det inni meg ­eller var det en dypere mening ­mellom – eksempelvis – hvordan måken ute i sjøen brøt vannflaten på eksakt samme tid som solen brøt frem fra skydekket?

Dette er et tilfeldig (selvopplevd) eksempel, men hele tiden befinner vi oss i en slik speiling mellom indre tilstander og ytre, faktiske, forhold. De kan være vakre eller urovekkende, og det er ikke alltid vi klarer å komme til bunns i dem.

Men disse mikroskopiske hendelsene hvor gjenklangen mellom den indre verden og tingene der ute finner sammen er vanskelig å holde fast ved. En av de få stedene hvor det er mulig er faktisk i kunsten.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP