Musikk

Stemmen hans er ferskvare

Guttesopran Aksel Rykkvin (13) er aller mest fornøyd med å synge når han merker at folk blir glade av å høre på.

Se video lenger nede i saken!

I morgen skal han synge ­Johann Sebastian Bachs bøyg av en ­solokantate; Jauchzet Gott in allen Landen, i Akershus Slottskirke. Da vil mange få glede av den lyse guttestemmen, både under gudstjenesten og i konsert på kvelden.

– Det er nokså mange toner som skal på plass, så det har vært en krevende jobb å øve den inn. Men nå begynner det å låte bra, før de siste innøvingene med ­orkester og trompetsolist, sier han.

Trompetklang

I verket har han flere duetter med trompetsolist Mark Bennett.

– Jeg prøver å nærme meg klangen i trompeten, og denne musikken er frodig og glad – et godt eksempel på musikken jeg merker sprer en god stemning blant tilhørerne, sier 13-åringen.

Vi møter ham i Slottskirken sammen med musikalsk ­ansvarlig, organist Lars Notto Birkeland.

– Aksel har i sin unge alder en helt unik musikalsk modenhet som imponerer. Denne solokantaten er så krevende at den sjelden fremføres for guttesopran, slik Bach opprinnelig tenkte, rett og slett fordi svært få gutter i den alderen mestrer oppgaven. Her er det ikke nok å synge rent, de musikalske utfordringene er store i de fem krevende satsene, sier organisten.

Saken fortsetter under videoen.

Talent

Aksel Rykkvin kan ikke huske et liv uten sang.

– Den har vært en naturlig del av livet, jeg har alltid gått rundt og nynnet, sier han.

Etter hvert ble det naturlig å begynne i guttekor (i Oslo domkirke) og ikke lenge etter doblet han med Operaens barnekor. Nå går han i 7. klasse i talentsatsingen Musikk på Majorstuen, sammen med ­andre musikalske talenter. Et prosjekt i samarbeid med Barratt Due Musikkinstitutt.

LES OGSÅ: – Salmer sitter dypest

Aksel har hatt flere solokonserter, solistoppgaver i Rolf Wallins opera Elysium, og han har vært i England og spilt inn plate med Orchestra of the Age of Enlightenment – ett av verdens beste barokkorkestre. Den lanseres i september. Men før det skal han synge på kammermusikkfestivalene i Risør og Oslo.

Hvis stemmeskiftet uteblir skal han synge solistrolle i ­Debussy-operaen Pelleas og ­Melisande til våren.

– Det gleder jeg meg til, det er stor stas å delta i store oppsetninger på hovedscenen. Alle de voksne solistene er kjempegreie, og det er jo litt kult med egen ­solistgarderobe, innrømmer han.

Stemmeskifte

– Jeg håper den lyse stemmen holder en stund til, i hvert fall til over helgen, ler Aksel, som vet at stemmeskiftet kan komme brått.

Når han i diskré ordelag blir minnet på hva som skjedde med de beste guttesopranene på Bachs tid, skutter han seg litt.

– Jeg får kommentarer i klassen om at det kunne være en aktuell løsning for meg også, men jeg ser på det som vennlig fleip – og det tror jeg absolutt det er! sier Aksel.

LES OGSÅ: Takker av med Wagner-opera i kortformat

Sangtalentet vil han ta med seg, helst inn i en profesjonell sangkarriere.

– Jeg har lyst til å bli sanger, før tenkte jeg på å bli kontratenor, men nå må jeg bare avvente og se hvilket stemmeleie jeg havner på etter hvert. Når jeg hører på et par år gamle opptak av meg selv, hører jeg allerede nå at stemmen er blitt litt bredere og modnere, mener han.

Lars Notto Birkeland gleder seg over å bruke guttesopran i kantaten, slik Bach tenkte i originalversjonen.

– Det er litt fælt å si, men gutte­sopranstemme er ferskvare – den unike klangen varer kun kort tid. Det er veldig stas å bruke Aksel som en del av ­serien med Bach-kantater som vi nå presenterer i Slottskirken. Vi bruker dem i gudstjenestesammenheng, slik det opprinnelig var tenkt. Men når vi har denne flotte musikken inne, ville det være sløsing å bare gjøre den én gang, så vi gjør konsertversjon samme kveld, forteller han.

– Jeg gleder meg veldig, selv om jeg sikkert blir litt sliten ­etter to fremførelser av de fem ­ariene, istemmer Aksel før han iler ­videre til korøvelse – og fotballkamp.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk