Mandag kveld sang Kim Andre Rysstad Draumkvedet i fullsatt middelalderkirke med levende lys. Innen året er omme, har Ingeborg Christophersen og kompani presentert en original rekke konserter. En av dem kalt Skritt for skritt er blitt til i samarbeid med «Fem i stein». Det er et prosjekt som springer ut fra de fem steinkirkene i Indre Sogn, Leikanger kyrkje, Dale kyrkje i Luster, Vangen kyrkje i Aurland, Hove kyrkje i Vik og Kvamsøy kyrkje i Balestrand. Det er ledet av Mari og Ingrid Askvik. De jobber fram en kirkekunstserie med konserter i de fem kirkene.

Maria-viser

I år har de fått Kulturrådets støtte til to prosjekter. In my end is my beginning er et samarbeid med JSB-Ensemble Oslo om en konsert med musikk av Bach, Berio og Distler dirigert av Julia Blank. Det andre programmet er en musikalsk forestilling med Maria-viser og Maria-legender fra middelalderen. Forteller og sanger Kjersti Morland, Mari Askvik, sang og Åsbjørg Ryeng på bandoneon.

Deres første prosjekt Skritt for skritt er en konsert med norsk og keltisk folkemusikk. 21. mars skal den framføres i Nesodden kirke som en av ti konserter gjennom året. Langfredag 19. april er viet pasjonsmusikk til B.H. Brockes pasjonstekst fra 1712. Teksten var populær gjennom 1700-tallet og en rekke komponister skrev musikk til den. I Nesodden kirke kan man langfredag høre et utvalg av kjente og ukjente komponisters Brockes-pasjoner.

LES OGSÅ: Lanserer Kirkemusikkdagene

Lotti på Hamar

Domkantor Trond Våge i Hamar trekker fram Hamar Domkors samarbeidsproduksjon med Nivalis barokkorkester i mars. Konserten starter med Crucifixis av Antonio Lotti og avsluttes med Bachs Påskeoratorium. Også Nivalis Barokkorkester har sin tilhørighet på Hedmarken.

– Orkesteret er en stor ressurs i vårt område og vi gleder oss over samarbeidet med dedikerte og dyktige musikere. Med i konserten er også et stjernelag av solister med Ebba Rydh og Guro Hjemli i spissen, sier Våge.

LES OGSÅ: Nye tanker i Fredrikstad

I Oslo domkirke vil Vivianne Sydnes gjerne peke på to konserter.

– Matteuspasjonen av Trond H.F. Kverno må regnes for å være blant de aller største kirkemusikalske verkene i forrige århundre, sier Sydnes.

Kverno-verket framføres lørdag før palmesøndag. En søndag midt i oktober framføres Nils Henrik Asheims Salmenes Bok – et stort verk for kor og to orgler.

LES OGSÅ: – Det er blitt mer av alt i kirkemusikken

Pasjon 2019

I Stavanger tok Mette L. Arnstad og Anna Songe Møller i 1998 initiativ til å realisere Pasjon. De ønsket å føre teateret inn i kirken hvor det i middelalderen hadde en sentral plass. Det som startet som et tusenårsprosjekt, er blitt så vellykket at politikere i regionen har utropt Stavanger til pasjonsspillby og Stiftelsen Pasjon arbeider for å opprettholde denne tittelen, forteller domkantor Oddgeir Kjetilstad.

Pasjon 2019 er et nykomponert samtidsverk: En pasjon, et mysteriespill og et rekviem, med kommentarer fra vår egen samtid. Verket urframføres i Stavanger domkirke og blir en sentral del av pasjonsfeiringen i Stavanger. Spillet forteller Jesu lidelseshistorie gjennom Maria Magdalena og andre som møtte Jesus den siste dagen han levde. Etter urpremieren spilles verket fem ganger foruten skolekonserter.