– Man kan ikke tvinge frem lystlesing

Ungdomsskolelærer tror det er vanskelig å unngå at lesing blir plikt.

LESESTUND: – Lesing som opplevelse skaper leseglede. Jeg tror det er viktig at man får lov til å gå inn i teksten for å leve seg inn i situasjoner og personer sier biblioteksjef Mari Hopland. Derfor tror hun høytlesing er en god ting – noe hun her gjør for elever på Hamarøy bibliotek.
Publisert Sist oppdatert

– Når man leser høyt får man med seg så å si alle, og elevene faller ikke av på samme måte, sier Jonas Meyer, lærer på Majorstuen ungdomsskolen.

I Vårt Land skrev Bjørn Sortland, forfatter og professor ved Norsk barnebokinstitutt, om barn og lesing, og mente at når en bok skal dissekeres og systematiseres, vil det slukke manges leselyst. I forlengelsen av det slo han blant annet et slag for at lærere som skal fremme leselyst, langt oftere bør lese høyt og gi elevene muligheten til bare å synke inn i fortellingen.

Jonas Meyer er glad i litteratur, og synes Sortlands poeng om å lese høyt høres klokt ut. Ungdomsskolelæreren leser selv for elevene med jevne mellomrom. På 9. og 10. trinn leser de én klassiker i året, deriblant Ibsen og Bjørnson. I tillegg har han nylig lest en ungdomsroman sammen med klassen på 8. trinn.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP