Lydmester for Tønsberg Ten Sing og Keith Jarret

Jan Erik Kongshaug har spilt gitar for Evie Törnquist, og skrudd lyd Ten Sing Tønsberg, Keith Jarret og Jan Garbarek. Etter 4.000 innspillinger gir han seg.

Jan Erik Kongshaug i sving i Rainbow-studioet i 2016. Musikerne er f.v. Bendik Hofseth, Mike Mainieri og Carl Størmer.
Publisert Sist oppdatert

Omlag 700 av albumene har han gjort for det tyske og prestisjetunge selskapet ECM. I Norge har han jobbet mye for lyd Kirkelig Kulturverksted, og nevnes ofte som en spesielt viktig mann for lyden på Kari Bremnes' plater.

Da Christer Falck i fjor fikk høre at Jan Erik Kongshaug hadde solgt Rainbow Studio, som han grunnla i 1984, handlet han raskt. Kongshaug, som alltid har foretrukket å være i kulissene, det vil si bak miksepulten så anonym som overhodet mulig, skulle ikke bare forsvinne inn i musikkhistorien. Han skulle feires, tenkte Falck.

Kjente musikere og artister Kongshaug hadde jobbet med, var ikke vanskelig å be. Alle ville være med å hylle den dyktige, elskverdige og beskjedne lydmannen, som i senere tid har hatt helseproblemer.

LES MER: Gåsehud av fadderordning

Jarret og Evie

Eplet falt ikke langt fra stammen: Faren til Jan Erik Kongshaug, John Kongshaug, ble Norgesmester i jazz med The Modern Swing Group. Sønnen Jan Erik ble også en dyktig gitarist, og bassist – selv om han begynte med trekkspill. I 1975 spilte han gitar på den andre LP-en til hele Kristen Norges Evie Törnquist.

I 1967 fikk gitaristen jobb som lydtekniker i kontrollrommet i Arne Bendiksens lydstudio i Oslo. Der dro han nytte av gitarferdighetene sine, men også av tiden som dansebandmusiker på cruiseskipet Bergensfjord. Da han hadde landlov, var ikke veien lang til byens jazzklubber.

Dette forteller Jan Erik Kongshaug i det eneste intervjuet han gir i anledning Kongshaugfestivalen, til journalisten og jazzentusiasten Terje Mosnes.

Der forteller Kongshaug også hvordan han tidlig fikk lyst til å studere ved Trondheim Tekniske Skole, for «å ha noe å falle tilbake på». Så skulle det altså vise seg at det var dét han ville være; lydtekniker.

LES MER: Unison hyllest til Kongshaug fra norske artister

Høyt nivå

Jazzinnspillinger var det lite av de første årene. Så kom bølgen; med Karin Krogh, Jan Garbarek, Terje Rypdal, Arild Andersen og Jon Christensen. De begynte å bruke studioet han jobbet i. Da de skulle spille inn albumet Afric Pepperbird, var tyske Manfred Eicher produsent. Samarbeidet mellom Eicher og Kongshaug skulle fortsette i 47 år, på Eichers ECM. Og – fra 1984 – i Jan Erik Kongshaugs Rainbow Studio.

I dag kommer japanske turister og tar bilder av hverandre utenfor Rainbow Studio. Stedet hvor innspillingene til favorittartister som Keith Jarret, Pat Meteny, Jack De Johnette, Arvo Pärt, Bill Frisell, Charlie Haden, Tord Gustavsen, Ketil Bjørnstad, Bendik Hofseth, Jan Garbarek og Mathias Eich er blitt gjort. Andelen norske musikere har vært stor.

– Nivået på norske musikere er blitt vanvittig bra, og det har gitt meg store gleder å få jobbe med dem gjennom disse åra, sier Jan Erik Kongshaug.

LES MER: Kristin Mindes bro til Mexico

Preger platene

Christer Falck tok initiativet til Kongshaugfestivalen fordi han er stor fan av Jan Erik Kongshaug, både som lydmann, musiker og – ikke minst – som menneske.

– Jeg har absolutt alle ECM-platene han har vært lydtekniker på. Mange av de andre innspillingene også. Jeg hører jo at mannen preger lyden på platene han jobber med. Han skaper oppsiktsvekkende god lyd. Det at mannen har vært genuint opptatt av å yte sitt beste, uansett hvor store og kjente, eller små og ukjente, musikerne er, sier også mye om Jan Erik Kongshaug, sier Christer Falck.

LES MER: Spiller 16 instrumenter på ny plate

Powered by Labrador CMS