Heftig herjing med salmene
Espen Lind byr på rørende, vakre toner til gamle tekster. Beate Slettevold Lech kler de gamle melodiene med mykere ord.
Espen Lind og Ingebjørg Bratlands salmesang er «så inderlig og følelsesfylt at det skal mye til for å holde tårene tilbake på benkeradene».
Arild Schei/Olavsfestdagene
Kanskje har han kommet hjem, Espen Lind. Håpet er hvert fall at han ikke forlater musikken som rommer den eldgamle kirkeskatten med det første. Fra å ha tilhørt en ganske gjennomsnittlig norsk agnostikerfamilie (for å sitere ham selv), og syslet med det meste innen popmusikkens sjanger, fyller han nemlig nå kirkerommet med salmesang så inderlig og følelsesfylt at det skal mye til for å holde tårene tilbake på benkeradene.
Moderne og sakralt. Under Olavsfestdagene i Trondheim fredag, ble vi vitne til urfremførelsen av «Linds - reviderte», der han setter nye melodier til gamle salmetekster. Med salmer som «Eg veit i himmelrik ei borg», «Nærmere deg min Gud» og «Opna deg, hjarte» maktet han kunststykket å gi de gamle salmene et moderne uttrykk, samtidig som han beholder det sakrale.
Dette er musikk som kan passe inn i langt mer enn kirkerommet og dermed også gi gjenklang utover de vantes rekker. Her må Bjørn Nessjø, nestor i norsk musikkbransje, som hadde ideen, og koblet Lind på prosjektet, få heder for sitt mot med å koble en artist som appellerer til massene med vår eldgamle kirkeskatt. Heldigvis var ikke Lind vanskelig å be.
Bestill abonnement her
KJØP