Nærhet uten nerve
I Onkel Vanja har karakterene gått seg vill i livene sine og later som om det ikke gjør så vondt. På Torshovteatrets kjenner man ikke smerten sterkt nok.
ONKEL VANJA: Trond Espen Seim som Vanja og Andrea Bræin Hovig som Jelena i Torshovsteatrets oppsetning.
Erika Hebbert
Hos
Anton Tsjekhov er det sjelden ytre handling som driver dramaet frem. I stedet
er det stemningen som bærer stykket: lavmælt, melankolsk, fylt av undertekst og
tragikomikk. Karakterene sørger over tapte muligheter og liv de ikke fikk leve,
mens lengsel, frustrasjon og livssmerte siver ut mellom ordene.
I Onkel
Vanja befinner vi oss i kjent Tsjekhov-stil på et avsides gods på
den russiske landsbygda. Vanja (Trond Espen Seim) og niesen Sonia (Hanne Skille
Reitan) har i årevis drevet gården for å støtte Sonias far (Håkon Ramstad), en
aldrende professor som bor i byen.
Når han vender tilbake med sin unge kone
Jelena (Andrea Bræin Hovig), rakner idyllen. Vanja innser med bitterhet at
professoren slett ikke er den store tenkeren han trodde, men en selvopptatt
mann. Han har ofret sin ungdom, helse og lykke for å drive
familiens gods og sende inntektene til professoren, i troen på at han tjente en
høyere sak.
Bestill abonnement her
KJØP