Ragnarok som renskåren forretningsidé

Tyvlån fra amerikanske forbilder gjør Ragnarok uutholdelig standardisert, men visuelt modigere enn sine norske sjangerfrender.

David Stakston og Jonas Strand Gravli er nye i Edda, en fiktiv vestlandsby som skjuler klisjeer under overflaten.
Publisert Sist oppdatert

Noe av det beste man kan si om Netflix-serien Ragnarok er at den er «herlig unorsk». Ja, er det ikke noe eksotisk over de innledende minuttenes boltring i fjorder, snø og fjellsider, idet seriens hovedperson kjører inn i den fiktive vestlands-industribyen Edda?

Turistreklame-blikket på omlandet rundt Odda, der serien er spilt inn, er nemlig dansk. Skuespillerne er norske, ellers er alle fagfunksjoner ivaretatt av våre tidligere koloniherrer.

Fremst blant dem er serieskaper Adam Price, mest kjent som manusforfatter til tv-seriene Borgen og Anna Pihl. I fjor gikk Price-skapte Herrens veier på NRK, en oppsiktsvekkende klisjefull, tabloid og tungrodd dramaserie om en tvilende prest og hans sjablongmessige familie.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP