Orgelskimmer og jordmystikk

Suverent avslører Nils Henrik Asheim klangfortreffelighetene i Stavanger ­konserthus’ nye orgel.

Evig nysgjerrige Nils Henrik Asheim utfordrer gladelig orgelet på sine konserter og plateinnspillinger. Nå tar han ned Geirr Tveitts hardingtonar til et klangleie vi neppe har hørt maken til.
Publisert Sist oppdatert

Det er ikke gallaverk av Bach, ikke Franck, ikke Mozart, ikke ­Widor – men Geirr Tveitt og Edvard Grieg. Ikke Toccata og Fuge i d-moll, men Griegs Ballade, hans «betydeligste» verk for piano, så knyttet til pianoklang at en orgelversjon knapt var tenkelig, hvem tør? Naturligere er det å tenke seg Tveitts Hundrad hadingtonar for stort orkester, orgelet kom jo i sin tid inn som et substitutt for kirkeorkesteret, som det ble for dyrt å ha gående: Én mann gjorde jobben for ti.

Åpner seg

Grieg og Tveitt skrev ikke for orgel, det kan det være mange grunner til. Men Asheim er blant de nysgjerrige­ i landet, han har «oversatt», det vil si arrangert, de to ­kjente verkene med stor ømfintlighet overfor originalene. Særlig Tveitt. Hvor vellykket det er å oversette Griegs alvorstunge Ballade vil det i hvert fall være to meninger om. Det er noe med Grieg-pianoets «vertikale­» tanke­gang som ikke finner seg helt til rette i Asheims vakre nok, «horisontale» orgelføring. ­Plata er ny, jeg vil gi Grieg sjansen gjennom flere runder, det kan jo åpne seg, det sinnet ikke umiddelbart fanger.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP