Anmeldelse

Uansett hvor du snur deg er det reklamefilmer – du kan ikke engang kjøpe deg en kopp kaffe uten å presenteres for en eller annen vare over hodet på baristaen. At alle disse filmene er uttrykk for ideologi, at alt sammen har med at noen vil selge deg noe, skulle være åpenbart, men hvilke andre ideer blir forsøkt formidlet?

Det tenker vi neppe særlig mye over i hverdagen. Sara Eliassens The Feedback Loop blir dermed et høyst relevant inngrep i kretsløpet av video­reklame, for på et utall skjermer på Oslo S – både innendørs og utendørs – viser hun montasjer av fortid og nåtid.

Norgesfilm

Utgangspunktet er de nasjonalistiske «Norgesfilmene» som ble laget i samarbeid med tyske myndigheter i 1938. Symphonie des Nordens, som filmene ble kalt, berører et svært delikat og problematisk uttrykk, siden vi her kan ane fremveksten av den formen for nasjonsforherligelse som skulle lede til nazismen og – noen år senere – invasjonen av Norge.